نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, بنفشهfa_IR
dc.contributor.authorغلامی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorفارابی, هیروfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-10T20:16:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-03-01T20:16:35Z
dc.date.available1401-12-10T20:16:34Zfa_IR
dc.date.available2023-03-01T20:16:35Z
dc.date.issued2021-02-01en_US
dc.date.issued1399-11-13fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, بنفشه, غلامی, محمد, فارابی, هیرو. (1399). جایگاه بخش آموزش در اقتصاد ایران با تأکید بر حساب ملی آموزش-۱۳۹۶. مجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایران, 31(2), 501-529.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5214
dc.identifier.issn10
dc.identifier.urihttp://ijoss.srtc.ac.ir/article-1-412-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/941847
dc.description.abstractچکیده. سرمایه‌ انسانی پیش‌نیاز توسعه پایدار است؛ از آن‌جا که آموزش و پرورش بیشترین سرمایه‌ انسانی را داراست، توجه به آن نه تنها امنیت فردی بلکه تضمین‌کننده‌ امنیت جامعه خواهد بود. لذا شناخت بخش آموزش در ابعاد گسترده مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران بوده است. حساب ملی آموزش چارچوبی برای اندازه‌گیری بخش آموزش در اقتصاد است. این حساب در حالی که تکمیل‌کننده مجموعه اطلاعاتی از قبیل تعداد مدارس، دانش آموزان، کلاس‌ها، معلمان، زیرساخت‌ها و تجهیزات است، یک سیستم اطلاعاتی در مورد جریان‌های مالی بخش آموزش نیز می‌باشد. در این پژوهش، حساب ملی آموزش در کل کشور برای سال ۱۳۹۶، با استفاده از داده‌های اولیه و ثانویه، تهیه و محاسبه شده است. به ‌این ترتیب که هم از اطلاعات ثبتی دستگاه‌های اجرایی مرتبط استفاده شده و هم طرح آمارگیری از آموزش بزرگسالان برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اجرا و پیاده‌سازی شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از آن، سهم ارزش افزوده بخش آموزش از تولید ناخالص داخلی، به قیمت‌های جاری ۱٫۴ درصد بوده است. آموزش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای با ۳۰ درصد، بیشترین سهم ارزش افزوده را بین زیربخش‌های آموزش داشته است. سهم ارزش افزوده ایجادشده توسط بخش دولتی، ۶۸ درصد بوده است و ۱۵.۲ درصد از جبران خدمات در کل کشور مربوط به بخش آموزش اختصاص دارد. بیشترین تعداد شاغلان در بخش آموزش با سهم ۴۳ درصدی در زیربخش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای می‌باشد. در زمینه تشکیل سرمایه نیز، سهم تشکیل سرمایه این بخش از کل اقتصاد ۲٫۶ درصد است و این در حالی است که آموزش متوسطه عمومی و متوسطه فنی و حرفه‌ای با نسبت ۳۱ درصدی بیشترین سهم از تشکیل سرمایه را در بخش آموزش در این سال داشته است.fa_IR
dc.format.extent626
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز آمار ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله‌ی بررسی‌های آمار رسمی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Official Statistics Studiesen_US
dc.subjectحساب ملیfa_IR
dc.subjectارزش افزودهfa_IR
dc.subjectبخش آموزشfa_IR
dc.subjectحساب ملی آموزش.fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleجایگاه بخش آموزش در اقتصاد ایران با تأکید بر حساب ملی آموزش-۱۳۹۶fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز آمار ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده‌ی آمارfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز آمار ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue2
dc.citation.spage501
dc.citation.epage529


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد