نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدانشفراز, رسولfa_IR
dc.contributor.authorنجیبی, امیرfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-07T19:52:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-02-26T19:52:02Z
dc.date.available1401-12-07T19:52:01Zfa_IR
dc.date.available2023-02-26T19:52:02Z
dc.date.issued2022-11-01en_US
dc.date.issued1401-08-10fa_IR
dc.identifier.citationدانشفراز, رسول, نجیبی, امیر. (1401). بررسی آزمایشگاهی پرش هیدرولیکی در تنگ شدگی ناگهانی با بستر زبر. مهندسی عمران مدرس, 23(2), 65-77. doi: 10.22034/22.6.65fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/22.6.65
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-55462-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/939620
dc.description.abstractیکی از مهم­ترین معضلاتی که در پایین­دست سازه­های هیدرولیکی وجود دارد، انرژی مخرب جنبشی جریان است. همواره کارشناسان سعی در طراحی مناسب و کاهش اثر این نیروی مخرب در پایین­دست سازه­ های هیدرولیکی را دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی زبری کف مقطع تنگ­شدگی برمیزان استهلاک انرژی درجریان فوق بحرانی در کانال مستطیلی شکل انجام شد. سه نوع تنگ­ شدگی با عرض­های 5، 10 و 15 سانتی­متر و سه زبری با قطرهای متوسط0.8 ,1.28 ,2.08  D50= سانتی­متر و محدوده عدد فرود 7.5≤ FrA≤ 2.5 و انقباض نسبی 0.5 تا 0.83 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که با افزایش عدد فرود جریان بالادست، استهلاک انرژی نسبی بالا­دست ( ΔE/EA ) افزایش می­یابد. همچنین با بکارگیری زبری در کف هرسه مقطع تنگ­شدگی مشاهده شد که استهلاک انرژی بطور چشم­گیری افزایش یافت بطوریکه بیشترین استهلاک انرژی با 78.35 درصد افزایش مربوط به تنگ­شدگی 15 سانتی­متر و کمترین استهلاک انرژی با 43.35 درصد افزایش مربوط به تنگ­شدگی 5 سانتی­متری می­باشد. روابط استخراج شده برای تخمین استهلاک انرژی نسبی نشان داد که نتایج آن با داده­های آزمایشگاهی مطابقت خوبی با ضریب همبستگی 0.927 و خطای جذر میانگین مربعات نرمال شده 0.2 دارند.fa_IR
dc.format.extent625
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/22.6.65
dc.subjectاستهلاک انرژی نسبیfa_IR
dc.subjectتنگ‌شدگی ناگهانیfa_IR
dc.subjectزبری کفfa_IR
dc.subjectعدد فرودfa_IR
dc.titleبررسی آزمایشگاهی پرش هیدرولیکی در تنگ شدگی ناگهانی با بستر زبرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی آب و سازه های هیدرولیکی . دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغهfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue2
dc.citation.spage65
dc.citation.epage77
nlai.contributor.orcid0000-0003-1012-8342


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد