اثر اسید فرولیک در کاهش اختلال یادگیری و حافظه و آسیب هیپوکمپ در موشهای تحت تیمار با دگزامتازون
(ندگان)پدیدآور
خواجات, فاطمهعزیز زاده دلشاد, علیرضاحدادزاده نیری, نرگسروغنی, مهرداد
نوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشزمینه و هدف: قرار گرفتن طولانیمدت در معرض گلوکوکورتیکواستروئیدها از طریق افزایش استرس اکسیداتیو و آپوپتوز، موجب آسیب مغز میشود. با توجه به خواص آنتیاکسیدانی و آنتیآپوپتوتیک اسید فرولیک، در مطالعهی حاضر اثر اسید فرولیک بر یادگیری، حافظه و حفاظت هیپوکمپ در موش صحرایی تیمارشده با دگزامتازون موردبررسی قرار گرفت.
مواد و روش کار: این بررسی تجربی بر روی 32 سر موش صحرایی نر از نژاد ویستار انجام شد. برای القای آسیب عصبی، روزانه 500 میکروگرم بر کیلوگرم دگزامتازون به مدت 3 هفته تزریق گردید. گروههای تحت درمان به مدت 3 هفته، روزانه 50 میلیگرم بر کیلوگرم اسید فرولیک دریافت کردند. در پایان هفته سوم، پس از ارزیابی یادگیری و حافظه با استفاده از آزمون رفتار اجتنابی غیرفعال و تشخیص شیء جدید، برخی شاخصهای مرتبط با استرس اکسیداتیو و آپوپتوز در هموژنه هیپوکمپ سنجش شد و تعداد نورونها در ناحیهCA1 هیپوکمپ مورد شمارش قرار گرفت.
یافتهها: تأخیر در حین عبور و درصد تشخیص در گروه دگزامتازون دریافتکنندهی اسید فرولیک افزایش معنیداری در مقایسه با گروه دگزامتازون داشت. همچنین، کاهش معنیدار میزان مالون دی آلدئید (MDA)، کاسپاز 1، و کاسپاز 3، و افزایش معنیدار فعالیت سوپراکسیددیسموتاز (SOD) در گروه دگزامتازون تیمار شده با اسید فرولیک به دست آمد. بعلاوه، تیمار گروه دگزامتازون با اسید فرولیک از کاهش تراکم نورونی ناحیه CA1 هیپوکمپ جلوگیری نمود.
بحث و نتیجهگیری: مصرف اسید فرولیک همزمان با تجویز طولانیمدت دگزامتازون از بروز اختلال یادگیری و حافظه و آسیب هیپوکمپ جلوگیری مینماید و بخشی از اثر سودمند آن از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و آپوپتوز انجام میشود.
کلید واژگان
دگزامتازوناسید فرولیک
هیپوکمپ
یادگیری
حافظه
فیزیولوژی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانش آموختهی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایراندانشیار، گروه علوم تشریح و آسیبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
استاد، مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران (نویسنده مسئول)



