نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorعبدلی, بهروزfa_IR
dc.contributor.authorفارسی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorعقدایی, مهینfa_IR
dc.date.accessioned1401-12-06T04:35:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-02-25T04:35:54Z
dc.date.available1401-12-06T04:35:53Zfa_IR
dc.date.available2023-02-25T04:35:54Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citation(2022). scientific magazine yafte, 24(3), 12-23.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-3524-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/938375
dc.description.abstractمقدمه: تحقیقات اثربخشی توهم بینایی بزرگ و تمرکز توجه بیرونی را بر یادگیری حرکتی در افراد مبتدی نشان داده است. با این حال، شواهد پژوهشی در مورد اثر ترکیبی این متغیرها وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر ترکیبی توهم بینایی بزرگ و تمرکز بیرونی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در افراد مبتدی بود. مواد و روش­ها: در این مطالعه 40 شرکت‌کننده مبتدی 18 تا 40 سال به طور داوطلبانه شرکت کرده و به طور تصادفی در 4 گروه توهم بینایی بزرگ، تمرکز توجه بیرونی، ترکیبی و گروه کنترل قرار گرفتند. تحقیق شامل پیش‌آزمون، مرحله تمرین، پس‌آزمون و آزمون یادداری بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یک‌طرفه و تحلیل واریانس اندازه‌های تکراری و نرم‌افزار SPSS نسخه 20  تحت سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس برای اکتساب عملکرد پرتاب دارت نشان داد که هر سه اثر مرحله، گروه و متقابل معنی‌دار می‌باشد (05/0≥ P). دقت عملکرد در همه گروه‌ها از پیش‌آزمون تا پس‌آزمون افزایش یافت. در پس‌آزمون و یادداری دقت عملکرد گروه‌های آزمایشی نسبت به گروه کنترل بیشتر بود، اما تفاوت معنی‌داری بین آن‌ها وجود نداشت  (05/0<P). بحث و نتیجه ­گیری: استفاده از دستورالعمل‌های تمرکز بیرونی و دستکاری‌هایی که فرآیندهای ادراکی موثرتر را تقویت می‌کند، ممکن است به عملکرد و یادگیری بهینه منجر شود. یافته‌های مطالعه حاضر پیشنهاد می‌کند که ترکیب توهم بینایی بزرگ و تمرکز توجه بیرونی می‌تواند به طور مستقل یادگیری حرکتی را بهبود بخشد، اما ترکیب این دستکاری‌ها مزایای افزایشی ندارد.fa_IR
dc.format.extent333
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectنظریه اپتیمالfa_IR
dc.subjectتوهم ابینگهاوسfa_IR
dc.subjectدستورالعمل توجهیfa_IR
dc.subjectیادگیری حرکتیfa_IR
dc.subjectتوهم بیناییfa_IR
dc.subjectعلوم آزمایشگاهیfa_IR
dc.titleتاثیر ترکیب توهم بینایی و تمرکز توجه بیرونی بر یادگیری مهارت پرتاب دارت در افراد مبتدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم رفتاری، شناختی و فناوری ورزش، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue3
dc.citation.spage12
dc.citation.epage23


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد