• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 17, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان

    (ندگان)پدیدآور
    حاتمیان, پیمانرسول زاده طباطبایی, کاظمآزادفلاح, پرویزحسنی, جعفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    248.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقات کیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تنظیم هیجان به راهبردهایی اطلاق می­ شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداری تجارب هیجانی مورد استفاده قرار می­گیرد، با توجه به اینکه شناخت دقیق هیجان ­ها و ارزیابی درست آن­ها می­تواند نقش مهمی در کاهش مشکلات هیجانی افراد داشته باشد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان بود. روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی و به شیوه تحلیل نهفته بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران تنظیم هیجان در ایران بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع با 11 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمه ­ساختار یافته انجام شد. یافته ­ها:  تحلیل کیفی یافته­ ها منجر به دو طبقه اصلی الف) دانش و پذیرش هیجان­ ها و ب) آموزش هیجانی نامناسب و چهار زیر طبقه شد. زیر طبقات مواردی از قبیل؛ ارزیابی و پذیرش هیجانی، دانش هیجانی ناقص، نبود برنامه ­های دقیق آموزش هیجانی و نقص در آموزش ­های موجود را شامل می ­شود. نتیجه گیری: نتایج یافته­ ها بیانگر آن است که هر چقدر افراد نسبت به هیجان­های خود شناخت داشته باشند و بپذیرند که هیجان­ ها هم جزیی از آن­ها محسوب می­شوند، تنظیم و مدیریت به موقع هیجان راحت تر اتفاق می­افتد و برعکس عدم ارزیابی و فقدان آموزش هیجانی فرد را به سمت راهبردهای نامناسب تنظیم هیجان در موقعیت­های هیجانی هدایت می­کند. بنابراین به درمانگران بالینی توصیه می­ شود، در ارتباط با مراجعان به این مهم توجه ویژه­ای داشته باشند.    
    کلید واژگان
    ارزیابی شناختی
    پذیرش هیجان
    تنظیم هیجان
    علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
    مددکاری و...)

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2022-10-01
    1401-07-09
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت مدرس
    تربیت مدرس
    تربیت مدرس
    دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2692-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/936286

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب