تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان
(ندگان)پدیدآور
حاتمیان, پیمانرسول زاده طباطبایی, کاظمآزادفلاح, پرویزحسنی, جعفرنوع مدرک
Textتحقیقات کیفی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: تنظیم هیجان به راهبردهایی اطلاق می شود که به منظور کاهش، افزایش یا نگهداری تجارب هیجانی مورد استفاده قرار میگیرد، با توجه به اینکه شناخت دقیق هیجان ها و ارزیابی درست آنها میتواند نقش مهمی در کاهش مشکلات هیجانی افراد داشته باشد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر تحلیل کیفی نظر متخصصان دربارهء نقش دانش و ارزیابی شناختی موثر بر تنظیم هیجان بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی استقرایی و به شیوه تحلیل نهفته بود. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان و صاحبنظران تنظیم هیجان در ایران بود که با روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع با 11 نفر از متخصصان، مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد.
یافته ها: تحلیل کیفی یافته ها منجر به دو طبقه اصلی الف) دانش و پذیرش هیجان ها و ب) آموزش هیجانی نامناسب و چهار زیر طبقه شد. زیر طبقات مواردی از قبیل؛ ارزیابی و پذیرش هیجانی، دانش هیجانی ناقص، نبود برنامه های دقیق آموزش هیجانی و نقص در آموزش های موجود را شامل می شود.
نتیجه گیری: نتایج یافته ها بیانگر آن است که هر چقدر افراد نسبت به هیجانهای خود شناخت داشته باشند و بپذیرند که هیجان ها هم جزیی از آنها محسوب میشوند، تنظیم و مدیریت به موقع هیجان راحت تر اتفاق میافتد و برعکس عدم ارزیابی و فقدان آموزش هیجانی فرد را به سمت راهبردهای نامناسب تنظیم هیجان در موقعیتهای هیجانی هدایت میکند. بنابراین به درمانگران بالینی توصیه می شود، در ارتباط با مراجعان به این مهم توجه ویژهای داشته باشند.
کلید واژگان
ارزیابی شناختیپذیرش هیجان
تنظیم هیجان
علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
مددکاری و...)
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرستربیت مدرس
تربیت مدرس
دانشکده روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
1735-70121735-9074




