ارزیابی بار کار فکری پرستاران در پاندمی کووید -19
(ندگان)پدیدآور
افشاری, داوودنوراللهی درآباد, مریمکریمی, نوراللهسید طبیب, مریمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: پرستاران به دلیل قرارگیری در خط مقدم درمان و مقابله با پاندمی کووید-۱۹ در معرض افزایش بارکار فکری میباشند. لذا مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر پاندمی بر بار کار فکری پرستاران و تعیین فاکتورهای مؤثر بر آن انجام شد.
روش کار: مطالعهی توصیفی- تحلیلی حاضر در سال ۱۳۹۹ بر روی ۲۳۴ پرستار در دو گروه شاغل در بخش کرونا و غیر کرونا انجام شد. معیار ورود به مطالعه، عدم ابتلاء به مشکلات روانشناختی بود. دادهها از طریق پرسشنامهی سلامت عمومی، شاخص بار کار فکری ناسا (NASA-TLX) و پرسشنامه دموگرافیک جمعآوری شد.
یافتهها: میانگین نمرهی کل شاخص بارکار فکری در گروه پرستاران شاغل در بخش کرونا (۲/۵۱ ± ۷۰/۰۹) بیشتر از گروه پرستاران شاغل در بخشهای غیر کرونا (۲/۰۲ ± ۶۶/۵۵) بود که این اختلاف معنیدار میباشد (۰/۰۱ = P). اختلاف معنیداری بین میانگین نمرهی نیاز ذهنی، نیاز فیزیکی، نیاز زمانی، سطح ناامیدی در دو گروه وجود داشت. در کلیهی ابعاد، به جز بعد عملکرد، گروه پرستاران شاغل در بخش کرونا میانگین امتیاز بالاتری داشتند. در مدل خطی پیشنهادی، ۱۶ درصد از کل تغییرات بارکار فکری وابسته به سن و سابقهی کار بود. سابقهی کار، بیشترین تأثیر را در پیش بینی بار کار فکری داشت.
نتیجهگیری: نتایج مطالعهی حاضر اهمیت توجه به بار کار فکری پرستاران و همچنین فاکتورهای فردی و شغلی مؤثر بر بار کار فکری را در شرایط پاندمی کووید-۱۹ نشان داد. بنابراین کنترل و مدیریت فاکتورهای مؤثر میتواند به کاهش بار کار فکری به ویژه در شرایط پاندمی بیماریها کمک کند.
کلید واژگان
پرستارانبار کار فکری
شاخص بار کار ناسا
پرسشنامه سلامت عمومی
کووید-19
ارگونومی شناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-07-011401-04-10
ناشر
انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه بهداشت حرفهای، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانگروه بهداشت حرفهای، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکدهی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
شاپا
1735-19602345-5365




