ارتباط بین نمرات غربالگری حرکت کارکردی با تبحر حرکتی و سطح فعالیت بدنی کودکان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
ارشم, سعیدرحیمی, طاهرهسرابندی, ملیحهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف: فعالیتبدنی و بهویژه تبحرحرکتی کودکان از جنبههای مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر تعیین همبستگی بین نمرات غربالگری حرکت کارکردی با تبحرحرکتی و فعالیتبدنی کودکان 10 تا 13 ساله (با میانگین 72/11 و انحراف استاندارد 932/0) استان تهران بود. روششناسی: در این پژوهش توصیفی همبستگی، تمام کودکان مدارس ابتدایی استان تهران به عنوان جامعه مورد مطالعه مدنظر قرار گرفتند که از بین آنها 94 دختر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد. تبحرحرکتی، فعالیتبدنی و کارکرد حرکت آنها به ترتیب با آزمون برونینکس اوزرتسکی-فرم کوتاه (BOT-2)، فرم کوتاه پرسشنامه بین المللی فعالیتبدنی کودکان و نوجوانان (IPAQ-SF) و آزمون غربالگری حرکت کارکردی (FMS) مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین نمرات آزمون غربالگری حرکت کارکردی کودکان با نمره کل برونینکس اوزرتسکی آنها ارتباط معنیداری وجود دارد (000/0P=) اما، همبستگی بین نمره کل آزمون غربالگری حرکت کارکردی با نمره کل سطح فعالیتبدنی معنیدار نبود (267/0P=). بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی با توجه به وجود ارتباط معنیدار بین حرکت کارکردی و تبحر حرکتی میتوان در گام بعدی به استفاده از مداخلههای زود هنگام و مطالعه اثر آنها بر بهبود عملکرد و تبحر حرکتی کودکان روی آورد.
کلید واژگان
تبحر حرکتیفعالیت بدنی
کودکان
غربالگری حرکت کارکردی
تخصصی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2022-09-011401-06-10
ناشر
دانشگاه خوارزمی تهرانسازمان پدید آورنده
خوارزمیشاپا
2252-07082588-3925




