اثربخشی مداخلات روانشناختی بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه در نظامیان: مرور نظاممند
(ندگان)پدیدآور
آزاد, اسفندیارندائی, علینوع مدرک
Textمروري
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به ماهیت اختلال استرس پس از سانحه و شغل نظامیگری، چالشهایی در زمینۀ اثربخشی و بهبودی پایدار مداخلات روانشناختی بر علائم این اختلال در جمعیت نظامی گزارش شده است. هدف پژوهش حاضر شناسایی مداخلات روانشناختی اثربخش بر علائم PTSD و مقایسه اثربخشی آنها در قالب مداخلات خط اول (متمرکز بر تروما) و رواندرمانیهای خط دوم (غیر متمرکز بر تروما) بود.
روشها: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند بود. مطالعات مرتبط از سالهای 2010 تا 2022 مورد بررسی قرار گرفت و از میان آنها 41 مطالعه واجد شرایط انتخاب شد. پایگاههای اطلاعاتی شامل Elmnet، Magiran، SID، PsycINFO، SienceDirect، Pubmed، Google Scholar بود.
یافتهها: مداخلات متمرکز خط اول شامل درمانهای مبتنی بر ذهنآگاهی، شناختی-رفتاری، مواجههسازی طولانیمدت، پردازش شناختی، حساسیتزدایی با حرکت تعقیبی چشم و پردازش مجدد بود که بهصورت کارآزمایی بالینی اعمال شده بودند. سایر مداخلات به صورت غیرمتمرکز و با اثر قابل توجهی بر بهبود علائم PTSD در مقابل گروه انتظار داشتند. خطر سوگیری در کارآزماییهای بالینی کم و در مداخلات باز بیشتر بود. با این وجود اغلب وقتی درمانهای معمول و خط دوم درمان به عنوان گروه کنترل استفاده میشد، اثربخشیها همارز یا تفاوت کمی داشتند. لحاظ کردن جلسات مستمر و فشرده، فردی، نوشتاری، آنلاین و خانه محور و بهخصوص تلفیق درمانهای غیرمتمرکز در اثربخشی مداخلات و کاهش نرخ ریزش نقش ویژهای داشت.
نتیجهگیری: مداخلات خط اول در درمان PTSD نیز در کنار کارایی از چالشهایی برخوردار هستند که برای برونرفت از این چالشها، تغییراتی از جمله همگنسازی آزمودنیها، کاهش فواصل جلسات، تلفیق با درمانهای معمول و غیرمتمرکز بر تروما، استفاده از ابزارهای نوشتن و گوشی هوشمند، فردیسازی مداخلات و اعتماد به درمانهای خط دوم در قالب کارآزمایی بالینی میتواند راهگشا باشد.
کلید واژگان
استرس پس از سانحهمداخله روانشناختی
نظامیان
مرور نظاممند.
طب نظامی
شماره نشریه
7تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایراندانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
1735-15371735-7667




