نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحبی, محمد مهدیfa_IR
dc.contributor.authorزندی, خلیلfa_IR
dc.contributor.authorکیانی فتوت, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1401-09-20T19:54:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-12-11T19:54:35Z
dc.date.available1401-09-20T19:54:34Zfa_IR
dc.date.available2022-12-11T19:54:35Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمحبی, محمد مهدی, زندی, خلیل, کیانی فتوت, حمید. (1401). ارتباط رهبری مسئولیت‌پذیر با رفتارهای مراقبتی پرستاران: نقش میانجی افتخار سازمانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 30(4), 297-306.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2469-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/933023
dc.description.abstractسابقه و هدف: مراقبت جنبه اساسی خدمات پرستاری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط رهبری مسئولیت‌پذیر و رفتارهای مراقبتی پرستاران با نقش میانجی افتخار سازمانی بود. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش تمام پرستاران (کارشناسان پرستاری) بیمارستان فوق تخصصی بعثت همدان شامل 470 نفر بودند. نمونه‌ای به حجم 240 نفر از پرستاران به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه رهبری مسئولیت‌پذیر (داه و همکاران، 2011)، افتخار سازمانی (نوری و همکاران، 1396) و رفتارهای مراقبتی پرستاران (ولف و همکاران، 1998) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد. نرم‌افزارهای استفاده‌شده برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، دو نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و لیزرل نسخه 8.5 بود. یافته‌ها: بین رهبری مسئولیت‌پذیر و رفتارهای مراقبتی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0.373=r). ارتباط رهبری مسئولیت‌پذیر با افتخار سازمانی مثبت و معنادار بود (0.706=r). همچنین بین افتخار سازمانی و رفتارهای مراقبتی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (0.592=r). در رابطه با رهبری مسئولیت‌پذیر و رفتارهای مراقبتی پرستاران اثر معناداری مشاهده نشد (0.05p>)، اما اثر مستقیم رهبری مسئولیت‌پذیر بر افتخار سازمانی معنادار بود (0.05p<). اثر مستقیم افتخار سازمانی بر رفتارهای مراقبتی هم معنادار بود (0.05p<). درنهایت، اثر غیرمستقیم رهبری مسئولیت‌پذیر بر رفتارهای مراقبتی پرستاران با واسطه افتخار سازمانی معنادار بود. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، مدیران می‌توانند با پایبندی به رفتارهای رهبری مسئولیت‌پذیر، احساس افتخار سازمانی در پرستاران را افزایش دهند و از این طریق زمینه بهبود رفتارهای مراقبتی آن‌ها را فراهم آورند.fa_IR
dc.format.extent993
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectافتخار سازمانیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectرفتارهای مراقبتیfa_IR
dc.subjectرهبریfa_IR
dc.subjectرهبری مسئولیت‌پذیرfa_IR
dc.subjectمراقبتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارتباط رهبری مسئولیت‌پذیر با رفتارهای مراقبتی پرستاران: نقش میانجی افتخار سازمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue4
dc.citation.spage297
dc.citation.epage306


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد