• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) و آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT)بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    سلگی, رحیمباقری, فریبرزاحدی, حسن
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اختلال نافرمانی مقابله‏ای (ODD1) از رایجﺗﺮﻳﻦ اﺧﺘﻼﻻت ﺑﺎﻟﻴﻨﻲ در ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ که در طبقه اختلالات رفتاری ایذایی2 ﻗﺮار ﻣﻲ‏ﮔﻴﺮد ﻛﻪ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﮔﺮوه اﺧﺘﻼﻻت ارﺟﺎﻋﻲ ﺑﻪ ﻛﻠﻴﻨﻴﻚ‏ﻫﺎی ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن اﺳﺖ . بر اساس گزارش راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی۵(۵ DSM3–)، شیوع این اختلال دامنه‏ای از ۱ تا ۱۱% دارد با میانگین شیوعی که حدود ۳/۳% برآورد شده است. اینﻛﻮدﻛﺎن دارای یک الگوی خلق خشمگین و تحریک­پذیر، غالباً از کوره در می‏روند، زود رنج و خشمگین یا به آسانی دلخور می‏شوند.آنها دارای یک الگوی رفتاری جر و بحث و مقابله‏ای، غالباً با مراجع قدرت بحث می‏کنند، فعالانه مخالفت جو یا از عمل به قواعد سرباز می‏زنند، عمدتاً به طور عمدی دیگران را ناراحت می‏کنند، غالباً برای اشتباه یا بدرفتاری خود دیگران را سرزنش می‏کنند و رفتارهای کینه‏جویی یا تلافی‏جویانه دارند . در علت­یابی آن می توان به ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ‏ای از ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت و گرایشات ژﻧﺘﻴﻜﻲ، زﻳﺴﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و شرایط محیطی از جمله آن ﻓﺮزﻧﺪﭘﺮوری ناکارآمد اشاره کرد.پیش آگهی اختلال نافرمانی مقابله‏ای نامطلوب و همچنین مزمن است، مبتلایان به آن در معرض ابتلا به اختلالات روانپزشکی در بزرگسالی، مثل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، الکلسیم، اعتیاد و مشکلات بین­فردی ،تحصیلی و روان­شناختی هستند. بنابراین با توجه به پیامدهای نامطلوبی که اختلال نافرمانی مقابله‏ای به دنبال دارد و تأثیرات گسترده‏ای که بر زندگی فردی و اجتماعی بر جای می‏گذارد، لازم است اقدامات اساسی برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال صورت گیرد. از جمله درمان‏های نافرمانی مقابله‏ای دارو درمانی ، همچنین ﺑﺨﺸﻲ از درﻣﺎنﻫﺎ ﻣﺪاﺧﻼت ﻓﺮدی و ﺑﺨﺸﻲ دﻳﮕﺮ ﺑﺮ ﻣﺪاﺧﻼت ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ، ﻣﺘﻤﺮﻛﺰ ﺷﺪه‏اﻧﺪ از میان رویکردهای درمانی مختلف، روش ‏درمانی برای کودکان در کنار دارو درمانی، آموزش مدیریت والدین (PMT4) است . اساس PMT براین دیدگاه استوار است که اختلالات رفتاری کودکان در نتیجه تعامل‏های غلط بین کودک و والدین به وجود آمده و تداوم می‏یابد. از طرفی دیگر، درمان با مشارکت والدین یک دیدگاه منحصر به فرد است که توسط متخصصان آموزش دیده در زمینه بازی درمانی مورد استفاده قرار می‏گیرد تا به والدین آموزش دهند که جزئی از عوامل درمان‏گرانه یا بهبود دهنده فرزندان خودشان باشند.از جمله این روش‏های جدید ، آموزش گروهی مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT5) است که از روش‏های مؤثر در درمان اختلال نافرمانی مقابله‏ای می‏باشد که بر مشارکت خانواده‏ها در درمان کودکان، متمرکزاست.از آنجایی که تا کنون میزان اثر بخشی این درمانها و مقایسه این دو درمان بر روی این کودکان صورت نگرفته بود، لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت والدین (PMT) با آموزش مبتنی بر رابطه والد-کودک (CPRT)بر کاهش مجموع نشانگان مرضی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله‏ای می­باشد. روش پژوهش حاضر با توجه به هدف،کاربردی بود و یک کارآزمایی بالینی نیمه تجربی در قالب طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی پژوهش حاضر را کلیه والدین کودکان 5-11 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله­ای مراجعه کننده به درمانگاه‏ها و مراکز روان­شناختی و روان­پزشکی شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل 45 شرکت کننده بود که با نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه ۱۵ نفره قرار گرفتند لازم به ذکر است اختلال این کودکان توسط روانپزشک و پرسشنامه علائم رفتاری کودکان (CSI-4) تایید شد .پس از انتخاب اعضای نمونه پرسشنامه ی SNAP توسط والدین تکمیل ‏شد. سپس والدین گروه آزمایش CPRT در 10 جلسه گروهی 2 ساعته در مدت 10 هفته و والدین گروه آزمایش PMT در 9 جلسه گروهی 2 ساعته در مدت 9 هفته شرکت کردند وگروه کنترل فقط تحت دارو درمانی قرار گرفتند. در پایان دوره مجدداً پرسشنامه SNAP، توسط روان­شناس در اختیار والدین گروه‏های آزمایش و کنترل قرار داده ‏شد.سپس دادها با استفاده از نرم افزار spss و با روش آماری تحلیل کورایانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها نتایج مربوط به آزمون تحلیل کوواریانس برای نمرات نشانگان مرضی کودکان نشان داد که آماره F برای نمرات مرضی کودکان نافرمان (۳۴/۷۵) در سطح۰۰۱/۰ معنی‏دار است. این یافته‏ها نشانگر آن هستند که بین گروه‌ها در نمرات مرضی کودکان نافرمان تفاوت معنی‌دار وجود دارد. پس نتایج اثر بخشی آموزش گروهی مدیریت والدین(PMT) و برنامه گروهی مبتنی بر رابطه والد-کودک(CPRT) را در کاهش نشانه های مرضی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله را نشان می دهد. به منظور بررسی دقیق‏تر تغییرات نمرات از آزمون توکی استفاده شد، نتایج مقایسه میانگین‏ها نشان داد که میانگین کل تصحیح شده گروه آزمایش PMT (۸۱/۷) و میانگین گروه آزمایشی CPRT (۹/۱۰) می‏باشد که با توجه به نتایج مقایسه زوجی در سطح ۰۰۱/۰ معنی دار است . یعنی هر دو آموزش اثر دارند و کاهش علائم مرضی در هر دو آنها اتفاق افتاده.اما نتایج بررسی زوجی نشان داد برنامه آموزش PMT نسبت به آموزش CPRT موفق تر عمل کرده است و نشانگان مرضی نافرمانی را به بیشتر بهبود بخشیده است. والدین به عنوان قوی ترین اثرگذار بر الگوهای تعاملی خانواده به شمار می آیند.آنها با ایجاد روابط عاطفی سالم و سازنده،ابراز محبت،پذیرش تعاملات صحیح و شیوه های برخورد مناسب می توانند بهترین و موثرترین شیوه اجتماعی شدن و بنای یک تربیت صحیح را فراهم آورند. از طرف دیگر ریشه بسیاری از نابهنجاری ها را نیز باید در روابط اعضای خانواده و روش های تربیتی والدین جستجو کرد.اکثر مشکلات رفتاری کودکان منعکس کننده شرایط پیچیده بین فردی اعضای خانواده به ویژه والدین می باشد.به عبارت دیگر ایجاد و یا تشدید مشکلات رفتاری کودک می تواند به منزله روابط معیوب اعضای خانواده با یکدیگر نیز باشد و به روش های تربیتی نادرست والدین و تعاملات معیوب آنها با فرزندان ارتباط داشته باشد.در جهت کاهش این مشکلات و بهبود آن برنامه های آموزش مشارکت والدین( مثل PMT و CPRT )که دیدگاه منحصر به فردی است استفاده می شود،یعنی اینکه چگونه والدین می توانند جایگزینی مناسب برای درمانگران باشند و با آموزش برخی مهارت ها ی درمانی تبدیل به درمانگر یا عوامل درمانی شوند که در محیط خانه به درمان مشکلات و اختلالات کودکان شان بپردازند          
    کلید واژگان
    آموزش مدیریت والدین
    آموزش مبتنی بر رابطه والد - کودک
    نشانگان مرضی کودکان
    اختلال نافرمانی مقابله‌ای
    توانبخشی روانی

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2022-09-01
    1401-06-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6250-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/931268

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب