نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسدزندی, مینوfa_IR
dc.contributor.authorزهیری, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorاکبری قمی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorمسعودی, امید علیfa_IR
dc.date.accessioned1401-07-03T16:25:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-09-25T16:25:59Z
dc.date.available1401-07-03T16:25:58Zfa_IR
dc.date.available2022-09-25T16:25:59Z
dc.date.issued2022-08-01en_US
dc.date.issued1401-05-10fa_IR
dc.identifier.citationاسدزندی, مینو, زهیری, منوچهر, اکبری قمی, مصطفی, مسعودی, امید علی. (1401). نقش ارتباطات معنوی در مدیریت خدمات سلامت طی بحران بیولوژیک کووید-19. مجله طب نظامی, 24(5), 1279-1286. doi: 10.30491/JMM.24.5.1279fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.24.5.1279
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-3385-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/930840
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال در سلامت جسمی- روانی- اجتماعی- معنوی بیماران و پیامدهای روانشناختی حاصل از بحران بیولوژیک ناشی از پاندمی کووید-19، نیازمند مدیریت خدمات سلامت است. این مطالعه با هدف بررسی نقش ارتباطات معنوی در مدیریت خدمات سلامت طی بحران کووید-19 انجام شد. روش‌ها: این مطالعه کیفی، طی فروردین 1399 تا مرداد 1400 در بیمارستان نظامی بقیه الله (عج) تهران، با استفاده از نظریۀ داده بنیاد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. برای شناسایی پدیده محوری، شرایط علّی، عوامل زمینه­‌ای، عوامل مداخله­‌گر، راهبردها، پیامدها و ارتباط بین آن­‌ها، مصاحبه­‌های عمیق با 22 بیمار و کادر درمانی بیمارستان، مشاهدات میدانی و بررسی گزارش جامع انجام شدند. در سه مرحله کدگذاری باز، محوری، انتخابی به­‌وسیله نرم­‌افزار مکس‌­کیودا (MAXQDA) داده­‌ها تحلیل شدند. یافته‌ها: ارتباطات معنوی برمدیریت خدمات سلامت تاثیر داشت. راهبرد اصلی بیماران و تیم درمان در مقابله با بحران بیولوژیک، استفاده از درمان­‌های طبی، همراه با توکل به خداوند و توسل به ائمه بودند. دلبستگی ایمن به خدا، به عنوان یک ارتباط سلامتی بخش، با تاثیر بر سایر ارتباطات (با خود، مردم و طبیعت) مدیریت خدمات سلامت را بهینه می­‌کرد. ارتباط با خدا به عنوان پدیده محوری با تقویت نگرش معنوی، خودآگاهی معنوی، انگیزه معنوی، تاب‌­آوری و قدرت سازگاری را افزایش می‌­داد. همچنین سبب تقویت ارتباطات اجتماعی تیم درمانی با بیمار وخانواده‌­ها، تعهد حرفه‌­ای، همدلی، همکاری، ایثار و شجاعت در مواجهه با بحران می‌­شد. ارتباط با محیط و مردم سبب جلب حمایت­‌های اجتماعی- معنوی می­‌شدند. نتیجه‌گیری: با توجه به تاثیر دلبستگی ایمن به خدا بر بهینه‌سازی خدمات سلامت در بحران کووید-19، ضروری است خدمات سلامت معنوی در بیمارستان‌های ایران توسط کارکنان آموزش دیده نظام سلامت، ارائه شوند.fa_IR
dc.format.extent1095
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.24.5.1279
dc.subjectارتباطات سلامتfa_IR
dc.subjectخدمات سلامتfa_IR
dc.subjectمعنویتfa_IR
dc.subjectکووید-19.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleنقش ارتباطات معنوی در مدیریت خدمات سلامت طی بحران بیولوژیک کووید-19fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه سوره، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کاربردی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1279
dc.citation.epage1286


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد