• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 136
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 35, شماره 136
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی, تهمینهحقانی, حمیدسلطانی, مرضیه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: رفتارهای مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است.  ایجاد محیط بالینی مطلوب برای استفاده از توانمندی­های پرستاران تابع عوامل و شرایط برون سازمانی و درون سازمانی متعددی است. مدیران پرستاری با انتخاب سبک رهبری مناسب باعث افزایش مشارکت کارکنان در تصمیم­گیری­ها و تفویض ­اختیار به آنان، کمک به توانمند­سازی آنان، ایجاد انگیزه کاری، افزایش رضایت ­شغلی و کاهش تنش و بهبود عملکرد تیم درمان می­شود و در نتیجه کیفیت مراقبت و سطح سلامت جامعه را حفظ و ارتقا می­دهند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سبک رهبری مدیران پرستاری با رفتارهای مراقبتی پرستاران در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1399 و از دید پرستاران شاغل در این مراکز، انجام شد. روش­­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ­_ همبستگی بود که به صورت مقطعی در سال 1399 انجام شد. دیدگاه 214 نفر از پرستاران شاغل mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">[w1] در مراکز آموزشی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نوع سبک رهبری و رفتارهای مراقبتی با استفاده از پرسشنامه سبک رهبری  MLQو پرسشنامه رفتار مراقبتی WOLFجمع آوری شد. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه به صورت خود گزارش دهی بود و مدت زمان جهت تکمیل آنها حدود 20 الی 30 دقیقه در نظر گرفته شد. جمع آوری داده­ها از اردیبهشت 1400 شروع شد و در مرداد 1400 به پایان رسید. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و  آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار ) و آمار استنباطی ( t مستقل، آنالیز واریانس ) انجام شد و سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد.  یافته­ ها: بیشترین میانگین مربوط به بعد دانش و مهارت حرفه­ای ( 0/66± 5/17)، و کمترین بعد احترام قایل شدن برای سایرین (0/64 ± 4/71) بود و نشان دهنده این است که بعد جسمانی مراقبت بیش از بعد روانی مراقبت توجه شده است. نتایج نشان دهنده ارتباط معنی­دار آماری بین بعد احترام قائل شدن برای سایرین با رهبری عدم مداخله بود (029/ p=). سبک رهبری تحول­گرا ( 0/82± 3/34) سبک غالب در مدیران پرستاری بود و بین رفتارهای مراقبتی با سن (0/032 p=) و سابقه کار (0/003 p=) ارتباط معنی­دار آماری وجود داشت. نتیجه­ گیری: توصیه می شود پرستاران ضمن حفظ دانش و مهارت خود و استمرار در افزایش دانش حرفه­­ای، بیشتر به جنبه­های ارتباطی و عاطفی مراقبت توجه کنند. آموزش و بکارگیری سبک رهبری تحول­گرا توسط مدیران پرستاری مد نظر قرار گیرد، زیرا در این سبک رهبری وجود چشم انداز واقع بینانه و مشارکت پرستاران در تصمیم گیری­ها و توجه به نیازهای فردی کارکنان، امکان توسعه و توانمندسازی پرستاران در جهت برقراری ارتباط محترمانه را فراهم می­نماید. mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')"> [w1]214نفر بودند
    کلید واژگان
    مراقبت
    رفتارهای مراقبتی
    رهبری
    سبک رهبری
    پرستار
    مدیر پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    136
    تاریخ نشر
    2022-06-01
    1401-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
    آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
    مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3534-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/929806

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب