• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    خصوصیات اپیدمیولوژیک فوت شدگان ناشی از سوانح ترافیکی موتورسواری شهر دزفول در سال 1399

    (ندگان)پدیدآور
    محمدامین اقتداریمریم مظاهریامین گرامیعلی شوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    524.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: اگرچه آمار دقیقی از تعداد موتورسیکلت در سطح کشور وجود ندارد، اما ظاهراً به علت ماهیت غیر ایمن و افزایش روزافزون استفاده از آن، بروز سوانح ترافیکی مرتبط با موتورسیکلت در کشور به‌سرعت رو به افزایش باشد، لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین وضعیت اپیدمیولوژیک حوادث ترافیکی منجر به مرگ در موتورسواران شهر دزفول انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و مقطعی بود که در سال ۱۳۹۹ انجام شد. جامعه آماری شامل فوت‌شدگان ناشی از حوادث ترافیکی با موتورسیکلت بودند که گواهی دفن آن‌ها توسط پزشکی قانونی شهرستان دزفول صادرشده بود. نمونه‌های موردبررسی به‌صورت سرشماری از آمار پزشکی قانونی و طی سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۴ انتخاب شدند. داده‌ها به‌صورت محرمانه در چک‌لیستی محقق ساخته بدون ذکر نام متوفی وارد شد و سپس با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش ۲۴ تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: بیشترین قربانیان را افراد زیر ۳۰ سال و کمترین افراد را ۵۰-۴۰ ساله‌ها تشکیل می‌دادند. علت مرگ در 63.8 درصد موارد ضربه به سر، 26.2 درصد مولتیپل تروما، 5.7 درصد خونریزی و 4.3 درصد سایر علل بود. بیشتر فوتی‌ها مربوط به مردان و ناشی از سوانح ترافیکی مربوط به شهریور، مهر و آبان بود. همچنین 50.4 درصد حوادث در شهر و 49.6 درصد حوادث در جاده‌های برون‌شهری اتفاق افتاده بود. نتیجه‌گیری: اکثر حوادث ترافیکی در موتورسواران مربوط به گروه سنی جوانان می‌باشد، بنابراین توجه به این گروه در جهت کاهش تلفات اهمیت زیادی دارد. لذا بایستی فرهنگ‌سازی مناسب صورت پذیرد و با وضع و اجرای سخت‌گیرانه قوانین، اقداماتی جهت کاهش رخداد سوانح انجام شود. How to cite this article: Eghtedari MA, Mazaheri M, Grami A, Shoush A. Epidemiologic characteristics of traffic injury mortality among motorcycle users in Dezful in 2020.  Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2022;10(2): 116-23.
    کلید واژگان
    وضعیت اپیدمیولوژیک
    حوادث ترافیکی
    مرگ
    موتورسوار

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2022-09-05
    1401-06-14
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران
    گروه پزشکی اجتماعی و خانواده، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، دزفول، ایران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/iipm.v10i2.37240
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/37240
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/928797

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب