| dc.contributor.author | منصوری, سید تاج الدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | ضرغامی, اسماعیل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T20:30:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T20:30:34Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T20:30:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T20:30:34Z | |
| dc.date.issued | 2022-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | منصوری, سید تاج الدین, ضرغامی, اسماعیل. (1401). بررسی تأثیر فرم ساختاری مسیر در فضای باز مجتمع های مسکونی بر بهبود مسیریابی افراد در شرایط اضطراری. دانش پیشگیری و مدیریت بحران, 12(1), 66-84. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-5955 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1814 | |
| dc.identifier.uri | http://dpmk.ir/article-1-462-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925975 | |
| dc.description.abstract | div style=text-align: justify;span style=font-family:IRANyekan;span style=font-size:11ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:107%bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%زمینه و هدف:/span/span/bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107% با توجه به اهمیت زمان در مسیریابی بهینه جهت کاهش آسیبهای وارد شده براثر حوادث در شرایط بحرانی مانند زلزله، آتشسوزی و ...، فرم ساختاری مسیر تأثیر بسزایی در انتخاب افراد در این شرایط دارد. همچنین این امر در کار طراحان، مدیران و برنامهshy;ریزان شهری برای مدیریت بحران و پس از آن، میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. نحوه رفتار و حرکت افراد در فضای محوطه باز مجتمعهای مسکونی نشان میدهد که کوتاهترین مسیر بهترین گزینه است اما در شرایط بحرانی اهمیت مسئله زمانی مهمتر میگردد که /span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%نحوه مسیریابی، نگرانیهایی را در افراد ایجاد مینماید که بر تصمیمگیری آنها مؤثر است. زمانی که فردی ناآشنا با این محیط، میخواهد مسیر و جهت مورد نیاز خود را دریابد، این نگرانی بیشتر میگردد. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ساختار فرمی مسیر در شرایط اضطراری بر مسیریابی افراد در فضای باز مجتمعهای مسکونی بر اساس نظریه نحو فضا و تعیین/span/spanspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107% بهترین نوع مسیر برای افراد در این محیط است./span/spanspan lang=AR-SA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%span style=font-family:B Nazanin/span/span/span/span/span/span/spanbr
br
span style=font-size:11ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:107%bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%روش:/span/span/bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107% در این پژوهش بر اساس مبانی نظریه نحو فضا در شرایط اضطراری، یک توصیف ساختاری از رفتار محیطی انسان ارائه میشود. بر همین اساس، برای رسیدن به هدف پژوهش، با استفاده از نرمافزار /span/spanspan dir=LTR style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%Depthmap X 0.50/span/spanspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107% و با استخراج روشهای مبتنی بر گراف و تفسیر نمودارهای محوری، جهتیابی، دید محوری و خوانایی، ادراک و تفسیر مردم از مسیریابی محوطه مجتمع مسکونی در شرایط اضطراری تبیین میگردد./span/span/span/span/span/spanbr
br
span style=font-size:11ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:107%bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%یافتهها: /span/span/bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%یافتهها نشان میدهند که مسیریابی با عمق فضا و محور بصری افراد رابطه معناداری دارد؛ به این معنا که هر چه خوانایی مسیر با افزایش عمق و طولانیترین شدن محور دید بیشتر گردد، افراد در هنگام بروز حوادث و شرایط اضطراری، تصمیمگیری مناسبتری در انتخاب مسیر مینمایند./span/span/span/span/span/spanbr
br
span style=font-size:11ptspan style=direction:rtlspan style=unicode-bidi:embedspan style=line-height:107%bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%نتیجهگیری:/span/span/bspan lang=FA style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107% نتایج پژوهش در انتخاب بهینه مسیریابی توسط افراد در شرایط اضطراری نشان دادند که مسیر گردش خطی به علت آن که طولانیترین خط دید را بین مسیرهای دیگر دارد و nbsp;این امر موجب خوانایی بهتر افراد و کاهش اضطراب آنها میگردد، اولین انتخاب nbsp;nbsp;nbsp;میباشد. البته این امر بستگی به عمق دید افراد نیز دارد. چنانچه عمق دید افراد بیشتر گردد، این امر دشوار میگردد. همچنین مسیر گردش منحنی نیز به علت آنکه دارای محورهای عمق و دید ثابت و تکراری نسبت به سایر مسیرها میباشد، درجه خوانایی متوسطی دارد و این امر در زمان حوادث اضطراری میتواند اضطراب و نگرانی افراد را افزایش دهد. مسیر گردش شبکهای، نامناسبترین مسیر جهت مسیریابی افراد در فضا میباشد زیرا به سبب خوانایی کمتر نسبت به سایر مسیرها، قابلیت دید و عمق کمتری دارد؛ بنابراین سبب افزایش اضطراب و نگرانی در افراد میگردد. /span/spanspan dir=LTR style=font-size:12.0ptspan style=line-height:107%span style=font-family:Times New Roman,serif/span/span/span/span/span/span/span/span/div | fa_IR |
| dc.format.extent | 854 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دانش پیشگیری و مدیریت بحران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Disaster Prevention and Management Knowledge | en_US |
| dc.subject | ساختار فرمی | fa_IR |
| dc.subject | مسیریابی | fa_IR |
| dc.subject | نحو فضا | fa_IR |
| dc.subject | شرایط اضطراری | fa_IR |
| dc.subject | مجتمع مسکونی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر فرم ساختاری مسیر در فضای باز مجتمع های مسکونی بر بهبود مسیریابی افراد در شرایط اضطراری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 12 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 66 | |
| dc.citation.epage | 84 | |