نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعباس زاده, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorفخری, محمدکاظمfa_IR
dc.contributor.authorعباسی, قدرت اللهfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T20:28:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T20:28:50Z
dc.date.available1401-05-11T20:28:50Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T20:28:50Z
dc.date.issued2022-07-01en_US
dc.date.issued1401-04-10fa_IR
dc.identifier.citation(2022). EBNESINA, 24(2), 70-76. doi: 10.22034/24.2.70en_US
dc.identifier.issn1735-9503
dc.identifier.issn2645-4653
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/24.2.70
dc.identifier.urihttp://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1110-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925849
dc.description.abstractزمینه و اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی دختران، اختلالی شایع، پیچیده و ناتوان‌کننده ‌بوده و درصورت درمان‌نشدن تداوم می‌یابد. نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب می‌بینند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی وتکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطرابی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش جامعه آماری  شامل کلیه دانش‌آموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهرهای ساری، بابل و قائمشهر در سال 99-98 بودند. انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری هدفمند از بین مراکز مشاوره که واجد شرایط بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی، پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه اضطراب اجتماعی استفاده شده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اعمال شد و در نهایت از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معنا داری باعث کاهش حساسیت اضطرابی و تکانشگری دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بوده و به کاهش نمرات حساسیت اضطرابی وتکانشگری در پس آزمون منجر گشته است (05/0>p). نتیجه‌گیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند برای حل مشکلات دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent307
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherاداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانen_US
dc.relation.ispartofEBNESINAen_US
dc.relation.ispartofابن سيناfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/24.2.70
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectدختران نوجوانfa_IR
dc.subjectتکانشگریfa_IR
dc.subjectاضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectروانپزشکی نظامیfa_IR
dc.titleاثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحقیقیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده علوم انسانی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue2
dc.citation.spage70
dc.citation.epage76


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد