| dc.contributor.author | عباس زاده, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | فخری, محمدکاظم | fa_IR |
| dc.contributor.author | عباسی, قدرت الله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T20:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T20:28:50Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T20:28:50Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T20:28:50Z | |
| dc.date.issued | 2022-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (2022). EBNESINA, 24(2), 70-76. doi: 10.22034/24.2.70 | en_US |
| dc.identifier.issn | 1735-9503 | |
| dc.identifier.issn | 2645-4653 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/24.2.70 | |
| dc.identifier.uri | http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1110-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925849 | |
| dc.description.abstract | زمینه و اهداف: اختلال اضطراب اجتماعی دختران، اختلالی شایع، پیچیده و ناتوانکننده بوده و درصورت درماننشدن تداوم مییابد. نوجوانان با اختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب میبینند. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی وتکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطرابی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهرهای ساری، بابل و قائمشهر در سال 99-98 بودند. انتخاب نمونه به صورت نمونه گیری هدفمند از بین مراکز مشاوره که واجد شرایط بودند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه حساسیت اضطرابی، پرسشنامه تکانشگری و پرسشنامه اضطراب اجتماعی استفاده شده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه بر روی گروه آزمایش اعمال شد و در نهایت از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معنا داری باعث کاهش حساسیت اضطرابی و تکانشگری دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی بوده و به کاهش نمرات حساسیت اضطرابی وتکانشگری در پس آزمون منجر گشته است (05/0>p).
نتیجهگیری: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند برای حل مشکلات دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی در نظر گرفته شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 307 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران | en_US |
| dc.relation.ispartof | EBNESINA | en_US |
| dc.relation.ispartof | ابن سينا | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/24.2.70 | |
| dc.subject | درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | دختران نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | تکانشگری | fa_IR |
| dc.subject | اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی نظامی | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حساسیت اضطرابی و تکانشگری در دختران نوجوان دارای اختلال اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحقیقی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده علوم انسانی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، واحد ساری دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 70 | |
| dc.citation.epage | 76 | |