| dc.contributor.author | پورکمالی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زنجانی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | امیدی, عبدالله | fa_IR |
| dc.contributor.author | جوکار, ساناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-05-11T20:19:22Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-08-02T20:19:22Z | |
| dc.date.available | 1401-05-11T20:19:22Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-08-02T20:19:22Z | |
| dc.date.issued | 2022-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پورکمالی, زهرا, زنجانی, زهرا, امیدی, عبدالله, جوکار, ساناز. (1400). مقایسه توانایی تنظیم هیجانی و انعطافپذیری روانشناختی در دختران نوجوان دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و نوجوانان عادی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(2), 193-200. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1029-7855 | |
| dc.identifier.issn | 2008-9821 | |
| dc.identifier.uri | http://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4544-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925150 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: مطالعات متعددی به تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی در نوجوانان پرداختهاند، اما درمورد تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی در بین نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و نوجوانان عادی، شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تنظیم هیجان و انعطافپذیری روانشناختی در نوجوانان دختر دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و نوجوانان دختر عادی بود.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی، نمونه پژوهش، شامل دو گروه 70 نفری از دانشآموزان دختر دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و 70 دانشآموز دختر عادی از مدارس شهر یزد بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری (CBCL)، پرسشنامه انعطافپذیری روانشناختی (AFQ-Y8) و پرسشنامه تنظـیم هیجـان ERQ-CA)) بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون tمستقل انجام شد.
نتایج: مطابق یافتههای بهدستآمده میانگین ارزیابی مجدد، سرکوبی و انعطافپذیری روانشناختی در نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده بهترتیب شامل 20/88، 14/38، 16/55 و افراد فاقد اختلال 6/9،22/19،25/78 بود. همچنین نتایج نشان داد که متغیر سرکوبی (6/13-=t) و انعطافپذیری روانشناختی (10/61-=t) در دو گروه دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و افراد عادی تفاوت معنادار دارد (0/001 <P). اما دو گروه در ارزیابی مجدد تفاوت معناداری نداشتند.
نتیجهگیری: بهنظر میرسد نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده در مقایسه با افراد بهنجار با سرکوبکردن هیجانات خود، از پذیرش و مدیریت صحیح آنها اجتناب میکنند. بنابراین، ارتقای انعطافپذیری روانشناختی میتواند بر توانایی مواجهه و مدیریت هیجانات آنها مؤثر باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 325 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Feyz Journal of Kashan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال رفتاری درونیسازیشده | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | انعطافپذیری روانشناختی | fa_IR |
| dc.subject | نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | مقایسه توانایی تنظیم هیجانی و انعطافپذیری روانشناختی در دختران نوجوان دارای اختلال رفتاری درونیسازیشده و نوجوانان عادی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 193 | |
| dc.citation.epage | 200 | |