نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپورکمالی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorزنجانی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorامیدی, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorجوکار, سانازfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T20:19:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T20:19:22Z
dc.date.available1401-05-11T20:19:22Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T20:19:22Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationپورکمالی, زهرا, زنجانی, زهرا, امیدی, عبدالله, جوکار, ساناز. (1400). مقایسه توانایی تنظیم هیجانی و انعطاف‌پذیری روانشناختی در دختران نوجوان دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌‌شده و نوجوانان عادی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(2), 193-200.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4544-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925150
dc.description.abstractسابقه و هدف: مطالعات متعددی به تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری روانشناختی در نوجوانان پرداخته‌اند، اما درمورد تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری روانشناختی در بین نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده و نوجوانان عادی، شکاف تحقیقاتی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه تنظیم هیجان و انعطاف‌پذیری روانشناختی در نوجوانان دختر دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده و نوجوانان دختر عادی بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، نمونه پژوهش، شامل دو گروه 70 نفری از دانش‌آموزان دختر دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده و 70 دانش‌آموز دختر عادی از مدارس شهر یزد بود که به شیوه‌ هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سیاهه رفتاری (CBCL)، پرسشنامه انعطاف‌پذیری روانشناختی (AFQ-Y8) و پرسشنامه تنظـیم هیجـان ERQ-CA)) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمون  tمستقل انجام شد. نتایج: مطابق یافته‌های به‌دست‌آمده میانگین ارزیابی مجدد، سرکوبی و انعطاف‌پذیری روانشناختی در نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده به‌ترتیب شامل 20/88، 14/38، 16/55 و افراد فاقد اختلال 6/9،22/19،25/78 بود. همچنین نتایج نشان داد که متغیر سرکوبی (6/13-=t) و انعطاف‌پذیری روانشناختی (10/61-=t) در دو گروه دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده و افراد عادی تفاوت معنادار دارد (0/001 <P). اما دو گروه در ارزیابی مجدد تفاوت معناداری نداشتند. نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد نوجوانان دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌شده در مقایسه با افراد بهنجار با سرکوب‌کردن هیجانات خود، از پذیرش و مدیریت صحیح آن‌ها اجتناب می‌کنند. بنابراین، ارتقای انعطاف‌پذیری روانشناختی می‌تواند بر توانایی مواجهه و مدیریت هیجانات آن‌ها مؤثر باشد.fa_IR
dc.format.extent325
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال رفتاری درونی‌سازی‌شدهfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectانعطاف‌پذیری روانشناختیfa_IR
dc.subjectنوجوانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه توانایی تنظیم هیجانی و انعطاف‌پذیری روانشناختی در دختران نوجوان دارای اختلال رفتاری درونی‌سازی‌‌شده و نوجوانان عادیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue2
dc.citation.spage193
dc.citation.epage200


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد