نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیائیان موسوی, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorمفاخری, عبداللهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدزاده ابراهیمی, علیfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T20:19:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T20:19:21Z
dc.date.available1401-05-11T20:19:21Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T20:19:21Z
dc.date.issued2022-03-01en_US
dc.date.issued1400-12-10fa_IR
dc.identifier.citationکیائیان موسوی, فرناز, مفاخری, عبدالله, محمدزاده ابراهیمی, علی. (1400). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگی. دوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيض, 26(2), 156-165.fa_IR
dc.identifier.issn1029-7855
dc.identifier.issn2008-9821
dc.identifier.urihttp://feyz.kaums.ac.ir/article-1-4531-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/925148
dc.description.abstractسابقه و هدف: افسردگی یکی از مهم‌ترین مشکلات روانشناختی افراد جامعه است که موجب کاهش سلامت آن‌ها می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگی بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی به‌صورت پیش‌آزمون و پس‌آزمون با 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به افسردگی شهر بابل بود که در سال 1399 به کلینیک‌های روان‌درمانی سطح شهر بابل مراجعه کرده بودند. 45 نفر از کسانی که در پرسشنامه افسردگی بک نمره متوسط به بالا کسب کردند، به‌صورت دردسترس انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفری به‌صورت تصادفی قرار گرفتند و به پرسشنامه‌های نظم‌جویی شناختی هیجان گارنفسکی و درماندگی آموخته‌شده کوینلس و نلسون پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون بونفرونی به کمک نرم‌افزار SPSS ویرایش 23 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین میزان تأثیر دو روشِ روش‌شناختی رفتاری و فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده (0/277>P) و تنظیم شناختی هیجان اختلاف معناداری وجود ندارد (0/188>P) و هر دو درمان به میزان مشابهی بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان تأثیرگذار هستند (0/001>P). نتیجه‌گیری: می‌توان از هر دو درمان شناختی رفتاری و درمان فعال‌سازی رفتاری در مبتلایان به افسردگی برای کمک به حلّ مشکلات شناختی آنان استفاده نمود.  fa_IR
dc.format.extent349
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی کاشانfa_IR
dc.relation.ispartofدوماه نامه علمي ـ پژوهشي فيضfa_IR
dc.relation.ispartofFeyz Journal of Kashan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان شناختی رفتاریfa_IR
dc.subjectدرمان فعال‌سازی رفتاریfa_IR
dc.subjectدرماندگی آموخته‌شدهfa_IR
dc.subjectتنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال‌سازی رفتاری بر درماندگی آموخته‌شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه‌های افسردگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue2
dc.citation.spage156
dc.citation.epage165


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد