نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorثابتی فر, حسنfa_IR
dc.contributor.authorنعمت زاده, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:20:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:20:01Z
dc.date.available1401-05-11T18:20:00Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:20:01Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationثابتی فر, حسن, نعمت زاده, مهدی. (1401). پیش‌بینی ظرفیت باربری باقی‌مانده ستون‌های کوتاه CFST پس از قرارگیری در معرض دماهای بالا به کمک الگوریتم برنامه‌نویسی بیان ژنی. مهندسی عمران مدرس, 22(2), 273-287.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-54997-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918879
dc.description.abstractمقاطع لوله فولادی پرشده از بتن (CFST) گونه‌ای از مقاطع مرکب می‌باشند که بیشتر در ساختمان‌های بلندمرتبه مورد استفاده قرار می‌گیرند. رفتار مقاطع CFST در حرارت‌های بالا، به‌دلیل اندرکنش میان لوله فولادی و هسته بتنی پیچیده می‌باشد. از این رو درک صحیح رفتار و همچنین خصوصیات مصالح در ستون‌های CFST به‌منظور مقاصد طراحی و مقاوم‌سازی ضروری می‌باشد. در این پژوهش به‌کمک تکنیک برنامه‌نویسی بیان ژنی (GEP) رابطه‌ای برای پیش‌بینی ظرفیت باربری باقی‌مانده ستون‌های CFST پس از قرارگیری در معرض حرارت‌های بالا ارائه شده است. به این منظور، از نتایج آزمایشگاهی مربوط به 94 گروه نمونه ستون کوتاه CFST بهره گرفته شد. پارامتر‌های ورودی شامل مقاومت فشاری هسته بتنی ( )، مساحت هسته بتنی ( )، تنش تسلیم فولاد ( )، مساحت مقطع لوله فولادی ( )، دمای نرمال‌شده ( ) و شاخص محصورشدگی ( ) بودند. به‌منظور اطمینان از پیش‌بینی صحیح ظرفیت باربری نهایی ستون‌های کوتاه CFST توسط مدل ارائه شده، آنالیز حساسیت و مطالعات پارمتری روی مدل صورت گرفت که نشان از تطابق کامل مدل با واقعیت‌های فیزیکی داشت. عملکرد مدل ارائه شده توسط معیارهای ارزیابی آماری از جمله جذر میانگین مجذور خطا (RMSE)، میانگین خطای مطلق (MAE)، مربعات خطای نسبی (RSE) مورد بررسی قرار گرفت که این مقادیر به‌ترتیب برابر 19/114، 71/82 و 11/0 بود. بیشترین مشارکت نسبی به‌ترتیب متعلق به پارامترهای شاخص محصورشدگی ( )، مقاومت فشاری هسته بتنی ( )، مساحت سطح مقطع بتنی ( )، دمای نرمال‌شده ( )، تنش تسلیم لوله فولادی ( ) و مساحت مقطع لوله فولادی ( ) با 84/23، 41/18، 78/16، 03/16، 80/15 و 14/9 درصد بود.fa_IR
dc.format.extent816
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectستون‌های کوتاه CFSTfa_IR
dc.subjectبرنامه‌نویسی بیان ژنیfa_IR
dc.subjectتحلیل حساسیتfa_IR
dc.subjectمطالعات پارامتریfa_IR
dc.subjectظرفیت باربری باقی‌ماندهfa_IR
dc.titleپیش‌بینی ظرفیت باربری باقی‌مانده ستون‌های کوتاه CFST پس از قرارگیری در معرض دماهای بالا به کمک الگوریتم برنامه‌نویسی بیان ژنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage273
dc.citation.epage287


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد