نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی مقدم, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorرفیعی دهخوارقانی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:19:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:19:48Z
dc.date.available1401-05-11T18:19:46Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:19:48Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی مقدم, علیرضا, رفیعی دهخوارقانی, رضا. (1401). کاهش ارتعاشات در زمین های همگن و لایه‌لایه خشک و اشباع متخلخل با سطح آب زیرزمینی متغیر با استفاده از موانع موج. مهندسی عمران مدرس, 22(2), 161-176.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-54858-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918872
dc.description.abstractدر مقاله حاضر به بررسی کاهش ارتعاشات زمین تحت اثر بارهای دینامیکی با استفاده از موانع موج نرم و سخت پرداخته شده است. برای درنظرگرفتن شرایط واقعی، زمین علاوه بر حالت همگن به صورت لایه‌لایه نیز مدل شده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در ارتعاشات زمین باید لحاظ گردد اثر سطح آب زیرزمینی است. بدین منظور چند تراز مختلف برای سطح آب زیرزمینی در نظر گرفته شده است. برای مدل‌سازی پدیده انتشار امواج در خاک اشباع از تئوری پوروالاستودینامیک بیو (Biot) و مدل‌سازی پیشرفته اجزا محدود استفاده شده است. موانع موج به دو صورت ترانشه­های توخالی به‌عنوان موانع نرم و موانع بتنی به‌عنوان موانع سخت در نظر گرفته شده­اند. باتوجه‌به حالت­های بسیار متعدد، برای تعیین موقعیت و هندسه موانع نرم و سخت از الگوریتم بهینه‌سازی CMA-ES استفاده شده است. برای این منظور و به‌دست‌آوردن تابع بهینه‌سازی، مدل اجزا محدود پوروالاستودینامیک به‌عنوان تابع هدف در الگوریتم بهینه‌سازی گنجانده شده است. نتایج به‌دست‌آمده نشان می­دهند که ترانشه­های توخالی بیشتر از موانع بتنی میزان ارتعاشات را کاهش می­دهند. علاوه ‌برآن در خاک­های همگن، موانع موج بهینه بتنی در برخی حالت­ها به صورت دال افقی قرار می­گیرند درحالی‌که در خاک­های لایه‌لایه این موانع به شکل ستونی قرار گرفته و مرز بین دولایه بالایی را قطع می­کنند.fa_IR
dc.format.extent1406
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectموانع موجfa_IR
dc.subjectارتعاشاتfa_IR
dc.subjectزمین لایه‌لایهfa_IR
dc.subjectخاک اشباعfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازیfa_IR
dc.subjectروش اجزا محدود.fa_IR
dc.titleکاهش ارتعاشات در زمین های همگن و لایه‌لایه خشک و اشباع متخلخل با سطح آب زیرزمینی متغیر با استفاده از موانع موجfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، دانشکده مهندسی عمران، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage161
dc.citation.epage176
nlai.contributor.orcid0000-0002-2065-5122


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد