نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجبارزاده چهاربرود, محمودfa_IR
dc.contributor.authorبیرامی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorنخستین گلدوست, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, تورجfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:16:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:16:13Z
dc.date.available1401-05-11T18:16:13Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:16:13Z
dc.date.issued2022-05-22en_US
dc.date.issued1401-03-01fa_IR
dc.date.submitted2022-02-10en_US
dc.date.submitted1400-11-21fa_IR
dc.identifier.citationجبارزاده چهاربرود, محمود, بیرامی, منصور, نخستین گلدوست, اصغر, هاشمی, تورج. (1401). اثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی و مهارگری شناختی و عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 65(2)doi: 10.22038/mjms.2022.63632.3736fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.63632.3736
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_20515.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918733
dc.description.abstractمقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر اثربخشی آموزش توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی و مهارگری شناختی و عاطفی در دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری بود.روش کار: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدائی شهر تبریز در سالتحصیلی 1399-1400 بود که از بین آنها 30 نفر نمونه در دو گروه همگن از دانش آموزان پسر پایه دوم که دارای اختلالات یادگیری بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس جایگزین شدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه مشکلات یادگیری کلورادو ویلکات و همکاران (CLDQ)، پرسشنامه عصب شناختی کولیج، آزمون استروپ کلاسیک رایانه ای و آزمون استروپ هیجانی بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش توانمندسازی شناختی دریافت و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس آموزش توانمندسازی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی و مهارگری شناختی در همه مراحل آزمون استروپ کلاسیک و بر بهبود مهارگری عاطفی در مراحل زمان واکنش ناهمخوان خنثی، زمان واکنش ناهمخوان هیجانی و تداخل هیجانی آزمون استروپ هیجانی اثر مثبت دارد (01/0>P). نتیجه‌گیری: متخصصان اختلال یادگیری می توانند از این این روش برای بهبود کارکردهای اجرایی و مهارگری شناختی و عاطفی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری استفاده کنند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2022.63632.3736
dc.subjectتوانمندسازی شناختیfa_IR
dc.subjectکارکردهای اجراییfa_IR
dc.subjectمهارگری شناختی و عاطفیfa_IR
dc.subjectاختلالات یادگیریfa_IR
dc.titleاثربخشی توانمندسازی شناختی بر کارکردهای اجرایی و مهارگری شناختی و عاطفی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران .fa_IR
dc.citation.volume65
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد