نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخداویسی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorسلمانی غابشی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorامینی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:13:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:13:34Z
dc.date.available1401-05-11T18:13:33Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:13:34Z
dc.date.issued2022-05-01en_US
dc.date.issued1401-02-11fa_IR
dc.identifier.citationخداویسی, مسعود, سلمانی غابشی, مهران, امینی, رویا, تاپاک, لیلی. (1401). تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکارد. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 30(2), 98-106. doi: 10.32592/ajnmc.30.2.98fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.30.2.98
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2332-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918555
dc.description.abstractسابقه و هدف: بیماران مبتلا به انفارکتوس نیاز به توانایی برای خود مراقبتی دارند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکارد انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ نیمه تجربی، 116 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تخصیص تصادفی بلوکی به دو گروه کنترل و مداخله اختصاص داده شدند. در گروه مداخله ابتدا جلسۀ آموزش حضوری برگزار شد. پیگیری تلفنی همراه با آموزش بلافاصله پس از ترخیص، در ماه اول هر هفته دو مرتبه و در ماه دوم هر هفته یک مرتبه با افراد گروه مداخله تماس تلفنی برقرار شد. از پرسشنامۀ استاندارد رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد جهت جمع اوری اطلاعات استفاده شد. از نرم افزار spss نسخۀ 23 و ازمون های تی مستقل و دقیق فیشر جهت تحلیل داده ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمرۀ خودمراقبتی در گروه مداخله در یک ماه و دو ماه بعد از آموزش در مقایسه با زمان ترخیص به ترتیب 35/29 و 44/10 واحد بیشتر شده است. نتایج آزمون تعقیبی  LSDنشان داد این تفاوت‏ ها معنی‏ دار آماری است (0/001p<). با استفاده از آزمون آماری کای ـ دو بین توزیع فراوانی بیماران دو گروه کنترل و مداخله در یک ماه و دو ماه بعد از مداخله از نظر خودمراقبتی تفاوت معنی‏ دار آماری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: استفاده از پیگیری تلفنی به علت قابل دسترس بودن می‌تواند به عنوان روشی جهت پیگیری آموزش های انجام شده در بیماران مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent971
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32592/ajnmc.30.2.98
dc.subjectپیگیری تلفنیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectانفارکتوس میوکاردfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پس از ترخیص بر رفتارهای خود مراقبتی بیماران انفارکتوس میوکاردfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، مدل‌سازی مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume30
dc.citation.issue2
dc.citation.spage98
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد