نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظریان, بهمنfa_IR
dc.contributor.authorچراغی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorفرهانچی, افشینfa_IR
dc.date.accessioned1401-05-11T18:06:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-08-02T18:06:59Z
dc.date.available1401-05-11T18:06:58Zfa_IR
dc.date.available2022-08-02T18:06:59Z
dc.date.issued2022-06-01en_US
dc.date.issued1401-03-11fa_IR
dc.identifier.citationنظریان, بهمن, چراغی, زهرا, فرهانچی, افشین. (1401). اساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان دربارۀ تعارض ‌منافع در حوزه‌های پژوهش، آموزش و درمان چه می‌دانند؟ یک مطالعۀ کیفی. مجله پزشكي باليني ابن سينا, 29(1), 57-66. doi: 10.52547/ajcm.29.1.57fa_IR
dc.identifier.issn2588-722X
dc.identifier.issn2588-7238
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/ajcm.29.1.57
dc.identifier.urihttp://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2299-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918203
dc.description.abstractسابقه و هدف: تعارض منافع شرایطی است که در آن قضاوت حرفه‌ای در رابطه با یک منفعت اولیه در معرض تأثیر ناموجه منفعتی ثانویه قرار دارد. تعارض منافع موضوعی است که به‌طور عینی اتفاق می‌افتد. باید به این نکته توجه داشت که وجود تعارض منافع به‌خودی‌خود غیراخلاقی نیست، اما نحوه برخورد با این تعارضات پیش‌آمده موضوع بحث اخلاق حرفه‌ای است. مواد و روش‌‌ها: این پژوهش یک مطالعۀ کیفی است که در بهار و تابستان 1398 در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. نمونه‌های پژوهش از اساتید بالینی همین دانشگاه با روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش از طریق مصاحبه حضوری با اساتید به‌دست آمد و با روش الو و کینگاس تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌ها: با انجام 16 مصاحبه، سه زمینه اصلی تعارض منافع در پژوهش، آموزش و درمان و در مجموع 19 تم استخراج شد. در مطالعۀ حاضر 10 نفر از اساتید تعاریف و دید درستی از موضوع تعارض منافع در هر سه حوزه‌ داشتند. 6 نفر از مصاحبه‌شوندگان نیز تعریف جامع و درستی از تعارض منافع در هر سه حوزه مدنظر ارائه ندادند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت و حساسیت مقولۀ تعارض منافع در حوزه‌های مختلف سلامت، به علت تأثیرات گسترده و مخربی که از خود برجای می‌گذارد، سلوک صحیح آن است که موضوع تعارض منافع و مصادیق آن در زمینه‌های مختلف به دانشجویان پزشکی و پزشکان و پژوهشگران معرفی شود تا با مشخص شدن اهمیت موضوع و افزایش هوشیاری، زمینه برای تبیین کدهای انتظامی و قوانین جامع و عملیاتی در خصوص مقابله با تعارض منافع و اثرات منفی بالقوه آن فراهم شود. در این مطالعه شرکت‌کنندگان ترغیب شدند اطلاعات بیشتری درباره این موضوع به‌دست آورند.fa_IR
dc.format.extent799
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله پزشكي باليني ابن سيناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Clinical Medicineen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/ajcm.29.1.57
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectپژوهشfa_IR
dc.subjectتعارض منافعfa_IR
dc.subjectدرمانfa_IR
dc.subjectپزشكي اجتماعيfa_IR
dc.titleاساتید بالینی دانشگاه علوم پزشکی همدان دربارۀ تعارض ‌منافع در حوزه‌های پژوهش، آموزش و درمان چه می‌دانند؟ یک مطالعۀ کیفیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مدلسازی بیماری های غیرواگیر، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه بیهوشی و مراقبت های ویژه، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.fa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue1
dc.citation.spage57
dc.citation.epage66


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد