مقایسۀ اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
(ندگان)پدیدآور
صمدی, حسینحسین نژاد, الههصحبتی ها, محمدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: با توجه به مشکل کودکان کمتوان ذهنی در حافظه کاری و اهمیت آن در یادگیریهای بعدی و اثرات کارایی پردازش در زندگی روزمره، معرفی برنامههای مناسب بهمنظور تقویت حافظه کاری این کودکان بسیار مهم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیتهای ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود.
مواد و روشها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 دانشآموز کمتوان ذهنی در ردۀ سنی 8 تا 11 سال بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس بهصورت تصادفی به سه گروه حافظه کاری ـ حرکتی، ادراکی ـ حرکتی و کنترل تقسیم شدند. گروههای آزمایش طبق پروتکل مشخص در دوره اکتساب 16 جلسهای به مدت دو ماه (هر هفته دو جلسه) شرکت کردند. بهمنظور سنجش حافظه کاری، از خردهآزمونهای ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف نسخه چهارم هوش وکسلر استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری تحلیل واریانس با اندازههای تکراری، تحلیل واریانس یکسویه، کروسکال والیس و فریدمن در نرمافزار SPSS نسخۀ 24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تفاوت معناداری را در مؤلفههای ظرفیت عدد مستقیم، ظرفیت عدد کل و توالی عدد ـ حرف بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی با گروه کنترل نشان داد (0.05>P). با این حال، بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05P). با این حال، بین گروههای حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05
کلید واژگان
تمرینات حافظه کاری-حرکتیحافظه کاری
فعالیتهای ادراکی-حرکتی
کمتوان ذهنی
طب ورزشي
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2022-06-011401-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانمرکز توانبخشی ولیعصر (عج)، یزد، ایران
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
2588-722X2588-7238




