• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله پزشكي باليني ابن سينا
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیت‌های ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

    (ندگان)پدیدآور
    صمدی, حسینحسین نژاد, الههصحبتی ها, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    794.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: با توجه به مشکل کودکان کم‌توان ذهنی در حافظه کاری و اهمیت آن در یادگیری‌های بعدی و اثرات کارایی پردازش در زندگی روزمره، معرفی برنامه‌های مناسب به‌منظور تقویت حافظه کاری این کودکان بسیار مهم است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی تمرینات حافظه کاری ـ حرکتی و فعالیت‌های ادراکی ـ حرکتی بر ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود. مواد و روش‌‌ها: مطالعۀ حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با دو گروه تجربی و یک گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 30 دانش‌آموز کم‌توان ذهنی در ردۀ سنی 8 تا 11 سال به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سپس به‌صورت تصادفی به سه گروه حافظه کاری ـ حرکتی، ادراکی ـ حرکتی و کنترل تقسیم شدند. گروه‌های آزمایش طبق پروتکل مشخص در دوره اکتساب 16 جلسه‌ای به مدت دو ماه (هر هفته دو جلسه) شرکت کردند. به‌منظور سنجش حافظه کاری، از خرده‌آزمون‌های ظرفیت فراخنای اعداد و توالی عدد ـ حرف نسخه چهارم هوش وکسلر استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‎های آماری تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری، تحلیل واریانس یک‌سویه، کروسکال والیس و فریدمن در نرم‌افزار SPSS نسخۀ 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تفاوت معناداری را در مؤلفه‌های ظرفیت عدد مستقیم، ظرفیت عدد کل و توالی عدد ـ حرف بین گروه‌های حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی با گروه کنترل نشان داد (0.05>P). با این ‌حال، بین گروه‌های حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05P). با این ‌حال، بین گروه‌های حافظه کاری ـ حرکتی و ادراکی ـ حرکتی تفاوت معناداری مشاهده نشد (0.05
    کلید واژگان
    تمرینات حافظه کاری-حرکتی
    حافظه کاری
    فعالیت‌های ادراکی-حرکتی
    کم‌توان ذهنی
    طب ورزشي

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2022-06-01
    1401-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    مرکز توانبخشی ولیعصر (عج)، یزد، ایران
    گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2588-722X
    2588-7238
    URI
    https://dx.doi.org/10.52547/ajcm.29.1.41
    http://sjh.umsha.ac.ir/article-1-2263-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/918201

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب