• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر

    (ندگان)پدیدآور
    بدخش, مهینشهرکی, طیبهراشکی قلعه نو, حسینحامدی شهرکی, سودابهامیرشاهی, مهربانونوری سنچولی, هاجر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری مامایی بهداشت مادر و نوزاد
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    strongمقدمه: /strongتجربه مدام استرس و اضطراب دوران بارداری و عدم کنترل آن، تهدیدی بر سلامت جسمانی و روانی مادر و نوزاد محسوب می شود. استفاده از روش های کاهش اضطراب مادران باردار، نقش موثری در کاهش مشکلات روانی مادر و فرزند او دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه تاثیر دو روش آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر، صورت گرفت.br strongروش :/strong روش پژوهش تجربی و طرح پژوهش از نوع طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین کلیه مادران باردار با حاملگی 34-32 هفته که در نیمه اول سال 1397 به مراکز بهداشت و درمان شهر زابل مراجعه کرده بودند و معیارهای ورود به مطالعه را داشتند.تعداد60 زن نخست زا به صورت تصادفی به 3 گروه 20 نفره با عنوان گروه فیلم در span dir=LTR2/span جلسه نمایش فیلم و گروه آموزش چهره به چهره 4 جلسه آموزش و گروه کنترل مراقبت های روتین، تقسیم شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامه اضطراب هامیلتون nbsp;14 آیتمی و پرسشنامه اطلاعات فردی بود.پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی و نمایش فیلم بر روی دو گروه مداخله اجرا گردید. پس ازnbsp; اتمام برنامه آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در دو گروه مداخله، آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار(24)span dir=LTRSPSS/span و آزمون های آنالیز واریانس یکطرفه ، آنالیز کوواریانس و span dir=LTRt/span زوجی انجام شد. میزان span dir=LTRp/span کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.br strongیافته ها:/strong تحلیل داده ها نشان داد که میانگین نمره اضطراب در هر سه گروه مورد بررسی در ابتدای مطالعه تفاوت آماری معنیshy;داری نداشت (۹۱۸/۰ span dir=LTRP=/span)؛ اما پس از مداخله، میانگین نمره اضطراب درگروه دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بطور معنیshy;داری کمتر از گروه کنترل بود (۰۰۱/۰ span dir=LTRP/span). همچنین نمره اضطراب در گروهshy;های دریافت کننده آموزش چهره به چهره و نمایش فیلم در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه کاهش آماری معنیshy;دار داشت (۰۰۱/۰ span dir=LTRP/span) ولی این تغییر در گروه کنترل معنیshy;دار نبود (۰۸۳/۰ span dir=LTRP=/span).br strongspan dir=RTLنتیجه گیری/span/strong: span dir=RTLبا توجه به اثربخشی /spanspan dir=RTLآموزش چهره به چهره و نمایش فیلم بر کاهش اضطراب مادران در لیبر و افزایش رضایت از زایمان/span span dir=RTL،می توان ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺷﺮایﻂ مادر یﮑﯽ از روشﻫﺎی آﻣﻮزشی را اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮد. علاوه براین/span span dir=RTLنتایج حاصل از این پژوهش جهت فرآیندهای کاهش اضطراب و همچنین پیشگیری از مشکلات و عوارض زایمان در مادر و نوزاد کاربرد دارد و nbsp;جهت برنامه‌ریزی مناسب درمانی، ارتقای خدمات سلامت روانی و ایجاد سیاست‌های مرتبط با آن در جامعه می توان بهره گرفت nbsp;/span
    کلید واژگان
    نمایش فیلم
    آموزش چهره به چهره
    اضطراب مادران
    لیبر
    پرستاری

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2022-01-01
    1400-10-11
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل،ایران
    دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل،ایران
    دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان،ایران
    دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل،ایران
    دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل،ایران
    دانشکده پرستاری-مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل،ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2525-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/899544

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب