اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیک توأم با رایحهدرمانی اسطوخودوس بر افسردگی و شایستگی مادری زنان نخستزای با دلبستگی ناایمن به همسر
(ندگان)پدیدآور
ضامنی, الهامشهابی زاده, فاطمهجراحی فریز, جلیلقنبرزاده, ناهیدنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بارداری، یکی از پراسترسترین مراحل زندگی زنان است. لذا هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیک توأم با رایحهدرمانی اسطوخودوس بر افسردگی و شایستگی مادری زنان نخست زای با دلبستگی نا ایمن به همسر بود.
روش کار: این مطالعۀ کارآزمایی بالینی در سال ۱۳۹۹ روی ۶۰ زن باردار شهر بیرجند انجام شد. مادران باردار دلبستۀ نا ایمن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی بین سه گروه مداخلۀ۱ (آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی و رایحهدرمانی)، مداخلۀ۲ (رایحهدرمانی با اسطوخودوس) و گروه کنترل تقسیم شدند. فنون رفتاردرمانی دیالکتیکی در سه ماه آخر بارداری، و رایحهدرمان در فاز فعال زایمان و دورۀ پیگیری یک ماه بعد از تولد نوزاد انجام شد. از پرسشنامۀ دلبستگی به همسر، افسردگی بک، افسردگی بعد از زایمان و شایستگی مادری استفاده شد و دادهها در نرمافزار آماری SPSS نسخۀ ۲۵ تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس مکرر نشان داد، آموزش فنون رفتاردرمانی دیالکتیک توأم با رایحهدرمانی بر کاهش افسردگی در طول زمان مؤثر بود (۰/۰۰۱P
کلید واژگان
رفتاردرمانی دیالکتیکرایحهدرمانی
اسطوخودوس
دلبستگی
افسردگی
شایستگی
سلامت روان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایراندانشیار، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
استادیار، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
استادیار، گروه روان شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران




