نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکوهستانی, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorباغچقی, نیرهfa_IR
dc.date.accessioned1401-01-30T17:44:33Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-04-19T17:44:34Z
dc.date.available1401-01-30T17:44:33Zfa_IR
dc.date.available2022-04-19T17:44:34Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationکوهستانی, حمیدرضا, باغچقی, نیره. (1400). واکنش‌های هیجانی به کووید 19 و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 29(4), 284-291. doi: 10.30699/ajnmc.29.4.284fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.4.284
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2381-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895298
dc.description.abstractمقدمه:  دانشجویان پرستاری در طی دوران کرونا همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان به کووید ۱۹ هستند. پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن، می‌تواند منجر به طیف گسترده‌ای از احساسات و واکنش‌های هیجانی و عاطفی در دانشجویان پرستاری گردد. این مطالعه با هدف بررسی واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش کار:  این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال ۱۴۰۰ در دانشکدۀ علوم‌پزشکی ساوه و با مشارکت ۱۰۶ دانشجوی پرستاری  به روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسش‌نامۀ استاندارد واکنش‌های هیجانی به کووید ۱۹ Huang و همکاران و راهبردهای مقابلۀ (فرم کوتاه) Carver بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخۀ ۱۹ انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرۀ ابعاد واکنش‌های هیجانی در حیطۀ ترس ۰/۵۶± ۴/۰۶، اضطراب ۰/۷۷± ۴/۱۹، غمگینی ۰/۵۶± ۳/۰۸، و خشم ۰/۵۶± ۲/۸۹  بود. بین میانگین نمرات ابعاد ترس و اضطراب با جنسیت تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P). میانگین نمرۀ راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌محور و هیجان‌محور به‌ترتیب برابر با ۰/۹۷± ۲/۹۷ و ۰/۹۷± ۳/۰۶ بود (۰/۰۵ <P). بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان محور با ترس، اضطراب و خشم همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (۰/۰۵ <P). نتیجه‌گیری: بعد از گذشت ماه‌ها از شیوع بیماری کرونا میزان واکنش هیجانی منفی (شامل ترس، اضطراب، خشم و غمگینی) در دانشجویان پرستاری بالا است. بین راهبردهای مقابله‌ای هیجان‌محور با واکنش‌های هیجانی، هم‌بستگی مثبتی وجود داشت. بنابراین باید بر ارائۀ حمایت روحی روانی از دانشجویان پرستاری و همچنین آموزش راهبردهای مقابله تأکید ویژه شود.fa_IR
dc.format.extent354
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.4.284
dc.subjectهیجانیfa_IR
dc.subjectکووید- 19fa_IR
dc.subjectسازگاریfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectآموزش در پرستاری و ماماییfa_IR
dc.titleواکنش‌های هیجانی به کووید 19 و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم‌پزشکی ساوه، ساوه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue4
dc.citation.spage284
dc.citation.epage291


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد