| dc.contributor.author | کوهستانی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | باغچقی, نیره | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1401-01-30T17:44:33Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-04-19T17:44:34Z | |
| dc.date.available | 1401-01-30T17:44:33Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-04-19T17:44:34Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کوهستانی, حمیدرضا, باغچقی, نیره. (1400). واکنشهای هیجانی به کووید 19 و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 29(4), 284-291. doi: 10.30699/ajnmc.29.4.284 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.4.284 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2381-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/895298 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: دانشجویان پرستاری در طی دوران کرونا همواره در مواجهه با ناقلین یا مبتلایان به کووید ۱۹ هستند. پاندمی کرونا و تبعات ناشی از آن، میتواند منجر به طیف گستردهای از احساسات و واکنشهای هیجانی و عاطفی در دانشجویان پرستاری گردد. این مطالعه با هدف بررسی واکنشهای هیجانی به کووید ۱۹ و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش کار: این مطالعه، توصیفی و از نوع همبستگی بود که در سال ۱۴۰۰ در دانشکدۀ علومپزشکی ساوه و با مشارکت ۱۰۶ دانشجوی پرستاری به روش سرشماری انجام شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو پرسشنامۀ استاندارد واکنشهای هیجانی به کووید ۱۹ Huang و همکاران و راهبردهای مقابلۀ (فرم کوتاه) Carver بود. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخۀ ۱۹ انجام شد.
یافتهها: میانگین نمرۀ ابعاد واکنشهای هیجانی در حیطۀ ترس ۰/۵۶± ۴/۰۶، اضطراب ۰/۷۷± ۴/۱۹، غمگینی ۰/۵۶± ۳/۰۸، و خشم ۰/۵۶± ۲/۸۹ بود. بین میانگین نمرات ابعاد ترس و اضطراب با جنسیت تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (۰/۰۵ <P). میانگین نمرۀ راهبردهای مقابلهای مسئلهمحور و هیجانمحور بهترتیب برابر با ۰/۹۷± ۲/۹۷ و ۰/۹۷± ۳/۰۶ بود (۰/۰۵ <P). بین راهبردهای مقابلهای هیجان محور با ترس، اضطراب و خشم همبستگی مثبت و معنیداری وجود داشت (۰/۰۵ <P).
نتیجهگیری: بعد از گذشت ماهها از شیوع بیماری کرونا میزان واکنش هیجانی منفی (شامل ترس، اضطراب، خشم و غمگینی) در دانشجویان پرستاری بالا است. بین راهبردهای مقابلهای هیجانمحور با واکنشهای هیجانی، همبستگی مثبتی وجود داشت. بنابراین باید بر ارائۀ حمایت روحی روانی از دانشجویان پرستاری و همچنین آموزش راهبردهای مقابله تأکید ویژه شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 354 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.29.4.284 | |
| dc.subject | هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | کووید- 19 | fa_IR |
| dc.subject | سازگاری | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | آموزش در پرستاری و مامایی | fa_IR |
| dc.title | واکنشهای هیجانی به کووید 19 و راهبردهای مقابله با آن در دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی ساوه، ساوه، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علومپزشکی ساوه، ساوه، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 284 | |
| dc.citation.epage | 291 | |