بررسی پیچیدگی محصولات صنعت پتروشیمی ایران و فرصت های پیش رو
(ندگان)پدیدآور
شاهمرادی, بهروزآدینه, عاطفهسمندر علی اشتهاردی, مژگانافشاری, زهرا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی پیچیدگی محصولات رقابتپذیر کشور در صنعت پتروشیمی و قابلیتهای فناورانه پیش روی کشور به منظور افزایش سطح این قابلیتها با استفاده از رویکرد پیچیدگی اقتصادی است. برای این منظور از دادههای صادرات 128 کشور در سال 2016 بر اساس کدهای ششرقمی سامانه هماهنگ شده[1] (HS06)استفاده شد. با تمرکز بر صنعت پتروشیمی، نتایج حاکی از آن است که با تقسیمبندی محصولات پتروشیمی به چهار چارک بر اساس سطح پیچیدگی، از بین 35 محصول رقابتپذیر صادراتی کشور، هیچ یک در چارک چهارم (بیشترین پیچیدگی) قرار نمیگیرند. همچنین با توجه به معیارهای پیچیدگی محصول، فاصله و منفعت فرصت، 44 محصول جدید که در مرز همجوار قابلیتهای فناورانه موجود کشور قرار دارند شناسایی شدند. این محصولات، محصولاتی هستند که کشور را به قابلیتهای فناورانه و سطح پیچیدگی بالاتر سوق میدهند و در عین حال از قابلیتهای کنونی کشور چندان دور نیستند. در نهایت به منظور تعیین اولویت بندی محصولات منتخب، با توجه به سه معیار: تعداد رقبای اصلی صادرکننده، حجم تجارت جهانی و تعداد کشورهای واردکننده محصول، بازارهای بینالمللی این محصولات بررسی شد. بر اساس نتایج این مرحله نیز، از بین محصولات منتخب، 7 محصول،به عنوان محصولات در اولویت تولید تعیین گردیدند.
[1] Harmonized System
کلید واژگان
قابلیتهای فناورانهرقابتپذیری
فاصله
پیچیدگی محصول
منفعت فرصت
عمومى
شماره نشریه
100تاریخ نشر
2022-03-011400-12-10
ناشر
وزارت امور اقتصادی و داراییسازمان پدید آورنده
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشوردانشگاه الزهرا
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
دانشگاه الزهرا
شاپا
1027-902410



