• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های حسابداری و حسابرسی
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • بررسی‌های حسابداری و حسابرسی
    • دوره 28, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر پدیده نفرین برنده در نرخ‌شکنی بر تلاش حسابرس در انجام وظایف حسابرسی با استفاده از نظریه بازی‌ها

    (ندگان)پدیدآور
    صالحی, تابندهناظمی, امین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    577.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: نرخ‌شکنی یکی از مشکلات اساسی حرفه حسابرسی است که می‌تواند غیرعمدی (پدیده نفرین برنده) یا به‎صورت آگاهانه به‎عنوان رفتار عمدی برای بهره‎‎بردن از مزایای آینده باشد. پژوهش حاضر بر پدیده نفرین برنده تمرکز دارد و هدف آن، بررسی تأثیر پدیده نفرین برنده در نرخ‌شکنی بر تلاش حسابرس در انجام وظایف حسابرسی است. روش: این پژوهش، با بهره‌گیری از روش آزمایشگاهی و با استفاده از نظریه بازی‌ها انجام شد. تعداد 115 نفر با استفاده از روش  نمونه در دسترس از جامعه آماری دانشجویان رشته حسابداری دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1399 انتخاب شد و این افراد در بازی‌ها شرکت کردند. بازی اول در شرایط ساده بازار حسابرسی و بازی دوم یک بازار حسابرسی با شرایط پیچیده است که ویژگی‎های مهم بازار خدمات حسابرسی را به‎لحاظ نظری در بر می‌گیرد. این بازی‌ها در نرم‌افزار Z-tree برنامه‌نویسی شدند. یافته‌ها: بر اساس نتایج، حسابرسان در هر دو بازار به‎طور میانگین قیمت‌هایی کمتر از راهبرد قیمت‌گذاری بدون ریسک تعادل نش پیشنهاد می‌کنند، این نتایج شواهدی بر اثبات وجود نفرین برنده در بازار حسابرسی است. همچنین، حسابرسانی که با زیان غیرمنتظره ناشی از نفرین برنده مواجه می‌شوند، به‎دنبال فرصتی برای سربه‎سر کردن آن هستند، بنابراین تصمیم می‌گیرند تلاش خود را در انجام وظایف حسابرسی کاهش دهند. نتیجه‌گیری: عدم اطمینان در هزینه حسابرسی به‎دلیل وقوع پدیده نفرین برنده، موجب نرخ‌شکنی می‌شود و این منبع نرخ‌شکنی کیفیت حسابرسی را تهدید می‌کند؛ اما هنگامی که حسابرسان، به‎ازای کیفیت پایین در دوره‌های قبل مجازات‌هایی را تجربه می‌کنند، کیفیت حسابرسی بهبود می‌یابد.
    کلید واژگان
    بازار خدمات حسابرسی
    نرخ‌شکنی
    نظریه بازی‌ها
    نفرین برنده

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2021-10-23
    1400-08-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
    استادیار، گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

    شاپا
    2645-8020
    2645-8039
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/acctgrev.2021.317347.1008501
    https://acctgrev.ut.ac.ir/article_84153.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/891119

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب