• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 23, Issue 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • EBNESINA
    • Volume 23, Issue 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی یادگیری کلامی و عملی بر کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

    (ندگان)پدیدآور
    نوری شیرازی, شبنمناصر مقدسی, عبدالرضاصادقی, میثمقدیری, فرشته
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.022 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و اهداف: شواهد رایج‌ترین مشکل شناختی، اختلال در یادگیری مطالب جدید، در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را در مرحله رمزگردانی اطلاعات جدید یافتند. اثربخشی استراتژی‌های یادگیری مبتنی بر رمزگردانی کلامی و عملی در بیماران ام اس مقایسه شدند در حالی که تفاوت اثربخشی آنها بر عملکردهای شناختی مقایسه نشده است. در مطالعه حاضر اثر یادگیری عملی و یادگیری کلامی بر تغییر عملکردهای شناختی در بیماران ام اس مقایسه گردید. روش بررسی: مطالعه بالینی حاضر شامل30 بیمار ام اس است که در دو گروه 15 نفری یادگیری کلامی و عملی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان ارزیابی اولیه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و ارزیابی شناختی پیش از جلسات و پس از آن با استفاده از آزمون یادگیری و حافظه کلامی، آزمون افزودن سریالی شنیداری گام به گام، آزمون وضعیت نماد عدد و آزمون یادگیری و حافظه دیداری – فضایی از باتری مکفیمز به عمل آمد. جلسات درمانی  شامل شش جلسه یادگیری کلامی و عملی جداگانه برای هر گروه بود. تکالیف یادگیری شامل 6 لیست حاوی 16 دستورالعمل ساده متشکل از یک اسم و یک فعل بودند. یافته‌ها: در ارزیابی شناختی پس‌آزمون، هر دو گروه در حافظه کاری به طور معنادار (p
    کلید واژگان
    عملکردهای شناختی
    یادگیری کلامی
    یادگیری عملی
    مالتیپل اسکلروزیس
    روانپزشکی نظامی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2022-01-01
    1400-10-11
    ناشر
    اداره‌ی‌ بهداشت‌، امداد و درمان‌ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات مالتیپل اسکلروزیس، مؤسسه علوم اعصاب، تهران، ایران
    مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات مالتیپل اسکلروزیس، مؤسسه علوم اعصاب، تهران، ایران

    شاپا
    1735-9503
    2645-4653
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/23.4.69
    http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-1064-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/886929

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب