مقایسه اثربخشی یادگیری کلامی و عملی بر کارکردهای شناختی بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس
(ندگان)پدیدآور
نوری شیرازی, شبنمناصر مقدسی, عبدالرضاصادقی, میثمقدیری, فرشتهنوع مدرک
Textتحقیقی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و اهداف: شواهد رایجترین مشکل شناختی، اختلال در یادگیری مطالب جدید، در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (ام اس) را در مرحله رمزگردانی اطلاعات جدید یافتند. اثربخشی استراتژیهای یادگیری مبتنی بر رمزگردانی کلامی و عملی در بیماران ام اس مقایسه شدند در حالی که تفاوت اثربخشی آنها بر عملکردهای شناختی مقایسه نشده است. در مطالعه حاضر اثر یادگیری عملی و یادگیری کلامی بر تغییر عملکردهای شناختی در بیماران ام اس مقایسه گردید.
روش بررسی: مطالعه بالینی حاضر شامل30 بیمار ام اس است که در دو گروه 15 نفری یادگیری کلامی و عملی قرار گرفتند. از شرکت کنندگان ارزیابی اولیه روانشناسی با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب بک و ارزیابی شناختی پیش از جلسات و پس از آن با استفاده از آزمون یادگیری و حافظه کلامی، آزمون افزودن سریالی شنیداری گام به گام، آزمون وضعیت نماد عدد و آزمون یادگیری و حافظه دیداری – فضایی از باتری مکفیمز به عمل آمد. جلسات درمانی شامل شش جلسه یادگیری کلامی و عملی جداگانه برای هر گروه بود. تکالیف یادگیری شامل 6 لیست حاوی 16 دستورالعمل ساده متشکل از یک اسم و یک فعل بودند.
یافتهها: در ارزیابی شناختی پسآزمون، هر دو گروه در حافظه کاری به طور معنادار (p
کلید واژگان
عملکردهای شناختییادگیری کلامی
یادگیری عملی
مالتیپل اسکلروزیس
روانپزشکی نظامی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2022-01-011400-10-11
ناشر
ادارهی بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایراندانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات مالتیپل اسکلروزیس، مؤسسه علوم اعصاب، تهران، ایران
مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات مالتیپل اسکلروزیس، مؤسسه علوم اعصاب، تهران، ایران
شاپا
1735-95032645-4653




