بررسی رفتار جستجوی اطلاعات و دانش سلامت در میان کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
آقاجانی افروزی, علی اکبرموسوی چلک, افشینریاحی, عارفنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تاریخ دریافت: 1400/01/15 تاریخ پذیرش:1400/04/09
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی رفتار اطلاعاتی و اطلاعیابی سلامت در میان کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی در سال 1399 صورت گرفته است. جامعه پژوهش مطالعه حاضر را 384 کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل میدهند.
یافتهها: برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است. "اطلاع از روشهای پیشگیری از بیماری" با میانگین 27/4 (99/0=SD) به عنوان مهمترین هدف جستجوی اطلاعات سلامت اعلام شده است. "مشورت و کمک از پزشکان، پرستاران و متخصصین حوزه سلامت" نیز با میانگین 07/4 (97/0=SD) به عنوان اصلیترین کانال کسب اطلاعات سلامت عنوان شده است. در میان شبکههای اجتماعی نیز اینستاگرام به عنوان اصلیترین کانال کسب اطلاعات (با میانگین 55/4) (03/1=SD) ذکر شده است. "دستیابی به زندگی سالم" نیز با میانگین 66/4 (98/0=SD) به عنوان مهمترین اولویت اطلاعات حوزه سلامت و "دانش پایین سطح زبان انگلیسی" با میانگین 71/3 (26/1=SD) به عنوان اصلیترین مانع کسب اطلاعات سلامت در نظر گرفته شده است.
نتیجهگیری:کارکنان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای سطح کمی و کیفی اطلاعات مناسب و مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت (فردی و شغلی) نیاز به دریافت اطلاعات از طریق منابع و مجاری رسمی و معتبر دارند. برنامهریزی و سیاستگذاری مناسب توسط مسئولان و مدیران ارشد بانک در حوزه بهداشت و سلامت و در راس آن اداره رفاه، بهداری و همچنین معاونت اداری و مالی بانک مرکزی در جهت تسهیل آموزش کارکنان به منابع اطلاعاتی حوزه بهداشت سلامت با گسترش و افزایش مجاری و کانالهای اطلاعاتی میتواند راهگشا باشد.
کلید واژگان
رفتار اطلاعاتیرفتار اطلاعیابی
اطلاعیابی سلامت
جستجوی اطلاعات سلامت
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
عمومى
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیامنور، تهران،ایران.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران،ایران.




