نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorملاپور, یوسفfa_IR
dc.contributor.authorپورسعیدی, اسماعیلfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T15:34:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T15:35:00Z
dc.date.available1400-12-14T15:34:59Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T15:35:00Z
dc.date.issued2021-12-22en_US
dc.date.issued1400-10-01fa_IR
dc.date.submitted2020-12-04en_US
dc.date.submitted1399-09-14fa_IR
dc.identifier.citationملاپور, یوسف, پورسعیدی, اسماعیل. (1400). شبیه‌سازی خوردگی حفره‌ای روی پره‌ی کمپرسور توربین گازی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(10), 6-6. doi: 10.22060/mej.2021.19342.7003fa_IR
dc.identifier.issn2008-6032
dc.identifier.issn2476-3446
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19342.7003
dc.identifier.urihttps://mej.aut.ac.ir/article_4411.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883227
dc.description.abstractپره‌های متحرک ردیف اول چهار کمپرسور جریان محوری توربین گازی به دلیل وجود اجزای خورنده در محیط و افزایش امکان ایجاد حفره روی پره‌ها به‌طور ناگهانی شکسته شدند. در این پژوهش به بررسی عددی و آزمایشگاهی خوردگی حفره‌ای روی پره‌ از جنس آلیاژ CUSTOM 450 در شرایط کارکرد واقعی کمپرسور توربین گازی ‌پرداخته می‌شود. بررسی‌های رپلیکا، میکروسکوپ الکترونی روبشی و شکست ‌نگاری پره‌ی شکسته شده، نشان داد که حفره‌ها تحت مکانیزم ترک خوردگی تنشی به‌هم متصل شده‌ و یک حفره‌ی بزرگ‌تر را تشکیل داده‌اند که این موجب کاهش بیشتر زمان واماندگی شده است. حفره‌های موجود روی پره، با نرم‌افزار کامسول شبیه‌سازی و تحت نیروهای وارده تحلیل شده است. نتایج شبیه‌سازی، محل تمرکز تنش بیشینه را داخل یکی از حفره‌ها مشخص کرده است که با محل ترک خوردگی تنشی در عمق حفره هم‌خوانی دارد. حفره‌ها به یکدیگر متصل شده و به ترک خوردگی تنشی تبدیل می‌شود و با عنایت به خورندگی محیط، مکانیزم خستگی خوردگی نیز فعال می‌شود. ناحیه‌ی تمرکز تنش در حفره‌ها واضح است که محل شروع ترک خوردگی تنشی و خستگی خوردگی می‌باشند. وجود حفره‌های روی پره، باعث افزایش تنش برابر 130 مگاپاسکال نسبت به پره بدون حفره شده است. نتایج بدست آمده مطابقت مناسبی با مشاهدات فرکتوگرافی در محل ترک و نتایج تجربی دارد که صحه‌گذار بر درستی شبیه‌سازی عددی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent2308
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه صنعتی امیر کبیرfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر)fa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19342.7003
dc.subjectآلیاژ CUSTOM 450fa_IR
dc.subjectخوردگی حفره‌ایfa_IR
dc.subjectنرم‌افزار کامسولfa_IR
dc.subjectترک خوردگی تنشیfa_IR
dc.subjectپره‌ی کمپرسورfa_IR
dc.subjectتحلیل‌های آماری در مکانیک شکست و مکانیک تماسfa_IR
dc.subjectنیروگاه های حرارتیfa_IR
dc.titleشبیه‌سازی خوردگی حفره‌ای روی پره‌ی کمپرسور توربین گازیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجانfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان*fa_IR
dc.citation.volume53
dc.citation.issue10
dc.citation.spage6
dc.citation.epage6


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد