| dc.contributor.author | ملاپور, یوسف | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورسعیدی, اسماعیل | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:34:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:35:00Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:34:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:35:00Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-12-04 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-09-14 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ملاپور, یوسف, پورسعیدی, اسماعیل. (1400). شبیهسازی خوردگی حفرهای روی پرهی کمپرسور توربین گازی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(10), 6-6. doi: 10.22060/mej.2021.19342.7003 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19342.7003 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4411.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883227 | |
| dc.description.abstract | پرههای متحرک ردیف اول چهار کمپرسور جریان محوری توربین گازی به دلیل وجود اجزای خورنده در محیط و افزایش امکان ایجاد حفره روی پرهها بهطور ناگهانی شکسته شدند. در این پژوهش به بررسی عددی و آزمایشگاهی خوردگی حفرهای روی پره از جنس آلیاژ CUSTOM 450 در شرایط کارکرد واقعی کمپرسور توربین گازی پرداخته میشود. بررسیهای رپلیکا، میکروسکوپ الکترونی روبشی و شکست نگاری پرهی شکسته شده، نشان داد که حفرهها تحت مکانیزم ترک خوردگی تنشی بههم متصل شده و یک حفرهی بزرگتر را تشکیل دادهاند که این موجب کاهش بیشتر زمان واماندگی شده است. حفرههای موجود روی پره، با نرمافزار کامسول شبیهسازی و تحت نیروهای وارده تحلیل شده است. نتایج شبیهسازی، محل تمرکز تنش بیشینه را داخل یکی از حفرهها مشخص کرده است که با محل ترک خوردگی تنشی در عمق حفره همخوانی دارد. حفرهها به یکدیگر متصل شده و به ترک خوردگی تنشی تبدیل میشود و با عنایت به خورندگی محیط، مکانیزم خستگی خوردگی نیز فعال میشود. ناحیهی تمرکز تنش در حفرهها واضح است که محل شروع ترک خوردگی تنشی و خستگی خوردگی میباشند. وجود حفرههای روی پره، باعث افزایش تنش برابر 130 مگاپاسکال نسبت به پره بدون حفره شده است. نتایج بدست آمده مطابقت مناسبی با مشاهدات فرکتوگرافی در محل ترک و نتایج تجربی دارد که صحهگذار بر درستی شبیهسازی عددی میباشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 2308 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19342.7003 | |
| dc.subject | آلیاژ CUSTOM 450 | fa_IR |
| dc.subject | خوردگی حفرهای | fa_IR |
| dc.subject | نرمافزار کامسول | fa_IR |
| dc.subject | ترک خوردگی تنشی | fa_IR |
| dc.subject | پرهی کمپرسور | fa_IR |
| dc.subject | تحلیلهای آماری در مکانیک شکست و مکانیک تماس | fa_IR |
| dc.subject | نیروگاه های حرارتی | fa_IR |
| dc.title | شبیهسازی خوردگی حفرهای روی پرهی کمپرسور توربین گازی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه زنجان | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه زنجان* | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 6 | |
| dc.citation.epage | 6 | |