| dc.contributor.author | احمدپور, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوشنویس, آرمان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T15:34:04Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T15:34:06Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T15:34:04Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T15:34:06Z | |
| dc.date.issued | 2021-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-12-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-10-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدپور, علی, خوشنویس, آرمان. (1400). شبیهسازی عددی جریان غیرنیوتنی خون در مدل سهبعدی دوشاخگی با یک شاخه غیرمسطح با گرفتگی موضعی. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 53(9), 7-7. doi: 10.22060/mej.2021.19414.7019 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19414.7019 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4467.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/883198 | |
| dc.description.abstract | در پژوهش حاضر، شبیهسازی عددی عبور جریان دائمی خون در مدل دوشاخگی غیرصفحهای با سه شدت گرفتگی ملایم (%20)، متوسط (%50) و شدید (%80) انجامشده است. در این تحقیق، اثر روانشدگی برشی خون با مدل کرئو-یاسودا شبیهسازی و از خواص ویسکوپلاستیک آن صرف نظر شده است. همچنین دو هندسهی هممرکز و خارج از مرکز برای گرفتگی در نظر گرفتهشده است. نتایج بدست آمده از این مقاله نشان میدهد که لزجت غیرنیوتنی در مقایسه با لزجت نیوتنی، تفاوتهای قابل توجهی در خطوط جریان ثانویه داشته و روانشدگی برشی به نحوی در خطوط جریان ثانویه تأثیر گذاشته بطوری که گردابهها در مقطع میانی گرفتگی و پس از آن یا تشکیل نشده یا اندازهی کوچکتری داشتهاند. همچنین، سرعت محوری در شاخهی غیرمسطح با افزایش درصد گرفتگی، کاهش یافته و در نهایت، حداکثر تنش برشی دیوارهای با لزجت نیوتنی در قیاس با لزجت غیرنیوتنی، خطای قابل توجهی داشته و مقادیر تخمین زدهشده توسط آن در اکثر موارد کمتر از لزجت غیرنیوتنی بوده است. این اختلاف تا %37 برای یک گرفتگی با شدت %80 نیز میرسد. همچنین، تغییرات سرعت و نرخ برش ناشی از عبور گرفتگی، سبب میشود تا مدلسازی لزجت غیرنیوتنی نقش مهمی را در تعیین خطوط جریان و اندازه سرعت ایفا نماید. به علاوه، با افزایش درصد گرفتگی، اثر انحنای رگ که موجب انحراف میدان سرعت به دیواره بیرونی میشود کاهش مییابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 4310 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2021.19414.7019 | |
| dc.subject | جریان سیال غیرنیوتنی | fa_IR |
| dc.subject | دوشاخگی غیرمسطح | fa_IR |
| dc.subject | گرفتگی موضعی عروق | fa_IR |
| dc.subject | تنش برشی دیواره | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR |
| dc.subject | دینامیک سیالات محاسباتی | fa_IR |
| dc.subject | سیالات غیر تیوتنی | fa_IR |
| dc.title | شبیهسازی عددی جریان غیرنیوتنی خون در مدل سهبعدی دوشاخگی با یک شاخه غیرمسطح با گرفتگی موضعی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 53 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 7 | |