• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 16, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    صلاحیت‌های ارتباطی مدیران پرستاری: یک مقاله مروری

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, مریمحاجی بابایی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    238.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مدیریت پرستاری
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه:  مدیران پرستاری روابط گسترده­ای در سازمان دارند و از آنجایی که ارتباط، کلید فرآیندها و روابط کاری جهت دستیابی به اهداف سازمانی است؛ بنابراین مدیران پرستاری باید از فرآیند ارتباطی و صلاحیت­های ارتباطی آگاه باشند. صلاحیت ارتباطی مجموعه‌ای از دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های نشان‌دهنده عملکرد شغلی است و می‌تواند با استانداردهای پذیرفته‌شده ارزیابی شود. روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری جامع است که با جستجوی مقالات فارسی با استفاده از کلید واژه­های صلاحیت در ارتباط، شایستگی در ارتباط، مدیران پرستاری، در پایگاه­های مگیران[1]، ایران مدکس[2]، سید (SID)[3]، ایرانداک[4] از سال 1388 تا سال 1399 و با جستجوی کلید واژه­های Communication competency, Nursing manager, manager of nursing & Nursing management در پایگاه­های PubMed, ProQuest, Google scholar, Science Direct, Scopus, Web of Science & Ovid در بازه زمانی 2009-2020 صورت گرفت. یافته­ ها: پس از دریافت مطالعات طبق معیارهای ورود و خروج با بررسی دقیق عناوین و محتوا، امکان دسترسی به متن کامل و حذف موارد تکراری، متن کامل 108 مقاله باقیمانده، مورد بررسی دقیق قرار گرفت که در پایان 12 مطالعه (هفت مطالعه انگلیسی و پنج مطالعه فارسی) انتخاب گردید. با توجه به بررسی مطالعات، شش صلاحیت اصلی ارتباطی با مصادیق آن­ها مشخص گردید که عبارتند از: 1- ارتباط اثربخش، 2- شناسایی ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی، 3- شنونده فعال بودن، 4- ارتباط متقابل، 5- مدیریت روابط و 6- تصمیم‌گیری مشارکتی. نتیجه گیری: با توجه به بررسی مطالعات صورت گرفته ارتباطات جزء یکی از مهم­ترین صلاحیت­های مدیریتی مدیران پرستاری در هر سه رده مدیریت (مترون، سوپروایزر و سرپرستار) برشمرده می­شود. از این­رو آنان برای ایجاد روابط قوی‌تر (تقویت ارتباطات)، حل و فصل معضلات ارتباطی و تضمین محیط کار سالم باید توجه ویژه­ای به آموزش و به کارگیری صلاحیت‌های ارتباطی داشته باشند تا کیفیت روابط را تعیین نمایند و دستیابی به اهداف سازمان را موثرتر گردانند.   [1] Magiran [2] Iran Medex [3] Scientific Information Database (SID) [4] Iranian Research Institute for Information Science (Irandoc)
    کلید واژگان
    صلاحیت ارتباطی
    ارتباط
    مدیران پرستاری
    مدیر
    پرستار
    مرور جامع
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2596-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/879217

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب