اثربخشی کاربرد روش گربهی سازگار بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی در کودکان (یک پژوهش موردی)
(ندگان)پدیدآور
یعقوبی, ابوالقاسمرشید, خسروبیات, احمد
نوع مدرک
Textموردنگاري
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: یکی از شایعترین اختلالات دوران کودکی، اختلال اضطراب جدایی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی کاربرد روش گربهی سازگار بر کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی در کودکان بود.
روش کار: طرح پژوهش آزمایشی تکموردی با خطپایه بود. آزمودنیها شامل یک دختر 7 ساله و یک پسر 8 ساله بودند که از بین مراجعه کنندگان به درمانگاههای شهر همدان براساس نمونهگیری هدفمند و پس از انجام مصاحبه تشخیصی و تست، مبتلا به اختلال اضطراب جدایی تشخیص داده و طبق ملاکهای ورود و احراز شرایط پژوهش انتخاب شدند. پس از اجرای خطپایه، شرکت کنندگان وارد مرحله درمان شدند و روش گربهی سازگار به صورت انفرادی برای آنان در طی 10 جلسه اجرا شد. تغییرات درمانی، درصد بهبودی، و اندازهی اثر از ابتدا تا آخرین جلسه به کمک مقیاس علائم مرضی کودکان به دست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کاربرد روش گربهی سازگار در کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی کودکان تأثیر دارد و باعث کاهش شدت، فراوانی، و پیچیدگی نشانههای آن میشود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش میتوان گفت که در کنار سایر روشهای درمانی، روش گربهی سازگار در کاهش نشانههای اختلال اضطراب جدایی و حتی درمان کامل آن، میتواند ابزار مفیدی باشد.
کلید واژگان
اختلال اضطراب جداییگربهی سازگار
رواندرمانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراندانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
شاپا
2228-70432228-7051



