تدوین مدل ترویجی گذران اوقات فراغت میانسالان در ایران با تاکید بر فعالیت های ورزشی
(ندگان)پدیدآور
ابوالقاسمی, فاطمهاسماعیلی, محمدرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اوقات فراغت را میتوان بخشی از سازماندهی زندگی روزمره دانست. هدف از انجام تحقیق حاضر تدوین مدل ترویجی گذران اوقات فراغت میانسالان در ایران با تاکید بر فعالیتهای ورزشی بود.
روش کار: روش تحقیق آمیخته بود که به صورت کیفی-کمی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی شامل تمامی خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند و در بخش کمی شامل تمامی افراد میانسال 4- تا 65 سال ایران بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش هدفمند تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته شامل 54 سوال پنج مؤلفه شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، پدیده اصلی، اقدامات و پیامدها بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در بخش کیفی از کدگذاری با بهرهگیری از روش گرانند تئوری و در بخش کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که شرایط علی بر پدیده اصلی و پدیده اصلی بر راهبردها تاثیر معناداری دارد. همچنین مشخص شد که شرایط زمینهای بر راهبردها، شرایط مداخله گر بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها تاثیر معناداری دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد میشود جهت توسعه اوقات فراغت میانسالان در ایران با تاکید بر فعالیتهای ورزشی میبایستی راهبردهای شناسایی شده در کشور ایران اجرایی گردد.
کلید واژگان
اوقات فراغتورزش
میانسالان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-05-011400-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایراندانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




