رابطه علّی شفقت به خود و خود انتقادی در بیماران زن مبتلا به سردردهای تنشی با کاربرد مدل معادلات ساختاری
(ندگان)پدیدآور
تفنگچی, مریمرئیسی, زهرهقمرانی, امیررضایی جمالویی, حسننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
strongزمینه و هدف:/strong بر اساس مطالعات انجام شده یکی از عوامل مهم در تجربه سردرد افراد گرایش آنها به خود انتقادگری است. لذا کشف عوامل محافظتی به منظور تعدیل این گرایش میshy;تواند یکی از اهداف مهم تحقیقات در حوزۀ روانشناسی سلامت باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری رابطۀ شفقت به خود و خود انتقادی در افراد مبتلا به سردرد بود.span dir=LTR/spanbr
strongمواد و روشshy;ها:/strong بدین این منظور، تعداد 110 زن مبتلا به سردردهای تنشی مراجعه کننده به کلینیکshy;های اعصاب روان و مراکز تخصصی سردرد شهر اصفهان به صورت هدفمند انتخاب و پرسشنامهshy;های خود انتقادی و شفقت به خود روی آنان اجرا شد. دادهshy;ها با استفاده از نرمshy;افزارهای آماری span dir=LTRSPSS/span و span dir=LTRAmos/span مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.br
strongیافتهshy;ها:/strong نتایج نشان داد که مدل ارائه شده برازش خوبی با دادهshy;های تحقیق داشت، بهshy;طوری که بین شفقت به خود و خود انتقادگری (مدل 1) در زنان مبتلا به سردردهای تنشی رابطه علّی معکوس وجود داشت. همچنین و بین مؤلفهshy;های مثبت شفقت به خود (مهربانی به خود، تجارب مشترک انسانی و ذهنshy;آگاهی) و خود انتقادی رابطه منفی و بین مؤلفهshy;های منفی شفقت به خود (قضاوت کردن، انزوا، همانندسازی افراطی) nbsp;با خود انتقادی (مدل 2) رابطه مثبت وجود داشت. در نتیجه یافتهshy;ها مدل پژوهشی تحقیق را تأیید کردند.br
strongنتیجهshy;گیری:/strong بنابراین، با توجه به نتایج به دست آمده از این تحقیق میshy;توان گفت که شفقت خود میshy;تواند به عنوان یک عامل محافظتی روی خود انتقادگری زنان مبتلا به سردردهای تنشی نقش مهمّی ایفا نماید.
کلید واژگان
خود انتقادیشفقت به خود
سردردهای تنشی
مدل معادلات ساختاری
تخصصي
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-08-011400-05-10
ناشر
انجمن رژیونال آنستزی و درد ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
استادیار روانشناسی، گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
شاپا
2228-66592322-3324




