شناسائی مولفه های توسعه حرفه ای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاه نسل سوم
(ندگان)پدیدآور
صدیقی, محمودچرابین, مسلممعقول, علیزنده دل, احمدنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
در دانشگاههای علوم پزشکی نسل سوم ارتقا کمی و کیفی آموزش، نیازمند مدیران آموزش پزشکی است که از دانش، بینش و مهارت کافی برای مدیریت آموزشی دانشگاه برخوردار باشند. با این حال بسیاری از مدیران، از توسعه حرفهای مناسب برای روبهرو شدن با چالشهای دانشگاههای نوآور و کارآفرین برخوردار نیستند. این مطالعه با هدف شناسایی مولفههای توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاههای نسل سوم انجام شد.
مواد و روشها
این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نوع دادهها و روش تحلیل کیفی است. مشارکتکنندگان در پژوهش، 12 نفر از مدیران آموزش پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودندکه به صورت هدفمند و روش تکمیلی گلوله برفی انتخاب شدند. دادهها با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری و بر اساس روش تحلیل محتوای استقرایی و به وسیله نرم افزار MAXQDA 10 تحلیل شد. روایی و پایایی پژوهش با روش گوبا و لینکن انجام شد.
یافتهها
تعداد 383 کد با 25 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی بدست آمد. براساس یافتهها توسعه حرفهای مدیران در 6 بعد شامل: توسعه آموزشی، توسعه پژوهشی، توسعه مهارتهای مدیریتی، توسعه مهارتهای رهبری، توسعه مهارتهای فردی و توسعه زمینهای شناسایی شدند.
نتیجهگیری
در بین ابعاد شش گانه بدست آمده الگوی توسعه حرفهای مدیران آموزش پزشکی در دانشگاه نسل سوم، بالاترین کدهای احصا شده مربوط به بعد توسعه مهارت رهبری است که پیشنهاد میگردد در برگزاری دورههای آموزشی مهارت توسعه حرفهای مدیران به عنوان اولویت در نظر گرفته شود.
کلید واژگان
توسعه حرفهایالگوی توسعه حرفهای
مدیران آموزش پزشکی
دانشگاه نسل سوم
آموزش پزشکی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2021-09-011400-06-10
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
گروه مدیریت آموزشی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایرانگروه مدیریت آموزشی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران
گروه مدیریت آموزشی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران
گروه مدیریت آموزشی ، واحد نیشابور ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نیشابور ، ایران
شاپا
2383-32032476-2768




