تاثیر پردازش های هیجانی بر میزان فعالیت نورونهای آینهای در افراد با رگههای ADHD
(ندگان)پدیدآور
افزون, جوادحسنی, جعفرمحمد خانی, شهرامعشریه, ویداوطن خواه, فرزانهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه
نورونهای آینهای نقش مهمی در درک و فهم هیجانها دارند، از طرفی افراد ADHD هم در درک هیجان و هم در جنبههای مختلف شناختی دچار مشکل هستند از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر پردازشهای هیجانی بر عملکرد سیستم نورونهای آینهای در افراد دارای رگههای ADHD بود.
مواد و روشها
ابتدا 500 نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران به صورت تصادفی از طریق مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی مورد غربال قرار گرفتند. سپس 15 نفر از افرادی که نمرات z استاندارد برابر یا بالاتر 5/1+ کسب کرده بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب و با آنها مصاحبه براساس معیارهای DSM-5 صورت گرفت و از وجود نشانههای ADHD در این افراد اطمینان حاصل شد. این افراد به همراه 15 نفر از دانشجویان بهنجار، حجم نمونه پژوهش را تشکیل دادند. سپس فعالیت نورونهای آینهای با استفاده از دستگاه EEG در هنگام اجرای تسکهای پردازش هیجانی اندازهگیری شدند. دادههای جمعآوری شده بعد از ثبت، با سطح آلفای 0/05 در نرم افزار SPSS نسخه 21 بر اساس روشهای آمارتوصیفی (میانگین، انحراف معیار، کمینه، بیشینه) و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیری، تحلیل واریانس تک متغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها
نتایج پژوهش نشان داد میزان فعالیت سیستم نورونهای آینهای در حین انجام تکالیف هیجانی در افراد دارای رگههای ADHD نسبت به افراد عادی کمتر میباشد.
نتیجهگیری
نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میکند که نورونهای آینهای در بررسی تشخیصی و درمانی اختلال ADHD بهعنوان یک عامل مهم مورد توجه قرار گیرند.
کلید واژگان
اختلال نقص توجه- بیش فعالینورونهای آینهای
پردازش هیجانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-06-011400-03-11
ناشر
دانشکده علوم پزشکی نیشابورسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانگروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
شاپا
2383-32032476-2768




