• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه اثربخشی دارو درمانی (پاروکستین)، درمان شناختی- رفتاری واحد پردازه‌ای و ترکیب آنها بر تحمل آشفتگی، تحمل ابهام و فرانگرانی در دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب فراگیر

    (ندگان)پدیدآور
    کاوئی, مهدیهتوزنده‌جانی, حسنطاهر, محبوبه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    543.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه در دو دهه گذشته علاقه به درک ماهیت اضطراب فراگیر و گسترش روش‌های مؤثر بر آن در بین روان‌شناسان فزونی یافته است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دارو درمانی، درمان شناختی- رفتاری واحدپردازه‌ای و ترکیب آنها بر تحمل آشفتگی، تحمل ابهام و فرانگرانی در دانشجویان دختر مبتلا به اضطراب فراگیر بود. مواد و روش­ها این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه تجربی (طرح پیش آزمون، پس آزمون، آزمون پیگیری با گروه کنترل) بود. از بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شهر مشهد، 60 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در سه گروه آزمایش (دارو درمانی، درمان واحدپردازه‌ای و درمان ترکیبی) و یک گروه کنترل جایگزین گردیدند. شرکت‌کنندگان با کمک پرسشنامه اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006)، افکار اضطرابی ولز (2005)، مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) و مقیاس تحمل ابهام مک دونالد (1970) مورد پیش آزمون قرار گرفتند. در پایان دوره درمان و سه ماه بعد از آن، شرکت کنندگان مورد پس آزمون و آزمون پیگیری قرار گرفتند. داده‌ها بر اساس آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر نشان داد که هر سه رویکرد درمانی در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش تحمل آشفتگی، تحمل ابهام و فرانگرانی اثربخش بوده‌اند (مجذور اتا 0/37، 0/22 و 0/45)، اما درمان ترکیبی بر دو رویکرد درمانی دیگر به‌تنهایی برتری معناداری داشته‌ است (0/05>p). نتیجه­گیری با توجه به زیربنای زیستی و روان شناختی اختلال اضطراب فراگیر، به‌نظر می‌رسد که ترکیب درمان‌های روانشناختی و دارودرمانی در بهبود حالات اضطرابی رویکردی موثرتر باشد.
    کلید واژگان
    اضطراب فراگیر
    تحمل آشفتگی
    تحمل ابهام
    فرانگرانی
    درمان واحدپردازه‌ای
    دارو درمانی
    درمان تلفیقی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2021-06-01
    1400-03-11
    ناشر
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
    گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران

    شاپا
    2383-3203
    2476-2768
    URI
    http://journal.nums.ac.ir/article-1-957-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/867782

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب