| dc.contributor.author | علی محمدزاده ابراهیمی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدیجه علوی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-14T09:28:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-05T09:28:12Z | |
| dc.date.available | 1400-12-14T09:28:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-05T09:28:12Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-05 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-14 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-04-09 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-01-20 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | علی محمدزاده ابراهیمی, خدیجه علوی. (1400). مقايسه حساسيت به تنبيه، حساسيت به پاداش و ادراک خطر در رانندگان متخلّف و غير متخلّف. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 9(3), 220-212. doi: 10.22037/iipm.v9i3.34513 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/iipm.v9i3.34513 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/34513 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/866558 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: تخلّفات و سوانح رانندگی در اکثر جوامع به عنوان یک مشکل جدی مدیریت اجتماعی و عمومی مطرح است. علیرغم انجام پژوهش های زیادی در مورد سبب شناسی و عوامل انسانی مرتبط با تخلّفات و حوادث رانندگی، نقش عوامل روانشناختی به ویژه عوامل شخصیتی و شناختی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه حساسیت به تنبیه، حساسیت به پاداش و ادراک خطرِ رانندگی در دو گروه رانندگان متخلّف و غیر متخلّف انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی نمونه آماری 80 شرکت کننده از رانندگان شهرِ بجنورد (42 نفر در گروه متخلّف و 38 نفر در گروه غیر متخلّف)، به صورت هدفمند و با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش- تجدید نظر شده و تصریح شده (SPSRQ-RC) و پرسشنامه ادراک خطرِ رانندگی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه رانندگان متخلّف و غیر متخلّف در حساسیت به تنبیه تفاوت آماری معنی داری وجود داشت و گروه متخلّف از حساسیت به تنبیه کمتری نسبت به گروه غیر متخلّف برخوردار بود (0/05>p). در متغیر حساسیت به پاداش تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (0/05p).
نتیجه گیری: حسّاسیت به تنبیه پایین و ادراک خطرِ پایین در تخلفات رانندگی نقش دارند. بر این اساس، می توان در برنامه های آموزشی و مداخلات مورد نظر از راهبردهای متمرکز بر تنبیه برای کاهش تخلفات و رفتارهای قانون گریز رانندگی بهره جست. همچنین، میزان خطر ادراک شده می تواند به عنوان یک فاکتور مهم در غربالگری و تایید متقاضیان اخذ گواهی نامه رانندگی در نظر گرفته شود.
How to cite this article: Mohammadzadeh -Ebrahimi A, Alavi KH. Sensitivity to Punishment, Sensitivity to Reward and Driving Risk Perception between Offender and Non- Offender Drivers: A Comparative Study. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2021;9(3):212-20. | fa_IR |
| dc.format.extent | 495 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/iipm.v9i3.34513 | |
| dc.subject | حساسیت به پاداش | fa_IR |
| dc.subject | حساسیت به تنبیه | fa_IR |
| dc.subject | ادراک خطرِ رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | رانندگان | fa_IR |
| dc.title | مقايسه حساسيت به تنبيه، حساسيت به پاداش و ادراک خطر در رانندگان متخلّف و غير متخلّف | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 220 | |
| dc.citation.epage | 212 | |