نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی محمدزاده ابراهیمیfa_IR
dc.contributor.authorخدیجه علویfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T09:28:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T09:28:12Z
dc.date.available1400-12-14T09:28:11Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T09:28:12Z
dc.date.issued2021-12-05en_US
dc.date.issued1400-09-14fa_IR
dc.date.submitted2021-04-09en_US
dc.date.submitted1400-01-20fa_IR
dc.identifier.citationعلی محمدزاده ابراهیمی, خدیجه علوی. (1400). مقايسه حساسيت به تنبيه، حساسيت به پاداش و ادراک خطر در رانندگان متخلّف و غير متخلّف. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 9(3), 220-212. doi: 10.22037/iipm.v9i3.34513fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v9i3.34513
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/34513
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/866558
dc.description.abstractسابقه و هدف: تخلّفات و سوانح رانندگی در اکثر جوامع به عنوان یک مشکل جدی مدیریت اجتماعی و عمومی مطرح است. علیرغم انجام پژوهش های زیادی در مورد سبب شناسی و عوامل انسانی مرتبط با تخلّفات و حوادث رانندگی، نقش عوامل روانشناختی به ویژه عوامل شخصیتی و شناختی، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه حساسیت به تنبیه، حساسیت به پاداش و ادراک خطرِ رانندگی در دو گروه رانندگان متخلّف و غیر متخلّف انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی نمونه آماری 80 شرکت کننده از رانندگان شهرِ بجنورد (42 نفر در گروه متخلّف و 38 نفر در گروه غیر متخلّف)، به صورت هدفمند و با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه های حساسیت به تنبیه و حساسیت به پاداش- تجدید نظر شده و تصریح شده (SPSRQ-RC) و پرسشنامه ادراک خطرِ رانندگی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد بین دو گروه رانندگان متخلّف و غیر متخلّف در حساسیت به تنبیه تفاوت آماری معنی داری وجود داشت و گروه متخلّف از حساسیت به تنبیه کمتری نسبت به گروه غیر متخلّف برخوردار بود (0/05>p). در متغیر حساسیت به پاداش تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (0/05p). نتیجه گیری: حسّاسیت به تنبیه پایین و ادراک خطرِ پایین در تخلفات رانندگی نقش دارند. بر این اساس، می توان در برنامه های آموزشی و مداخلات مورد نظر از راهبردهای متمرکز بر تنبیه برای کاهش تخلفات و رفتارهای قانون گریز رانندگی بهره جست. همچنین، میزان خطر ادراک شده می تواند به عنوان یک فاکتور مهم در غربالگری و تایید متقاضیان اخذ گواهی نامه رانندگی در نظر گرفته شود. How to cite this article: Mohammadzadeh -Ebrahimi A, Alavi KH. Sensitivity to Punishment, Sensitivity to Reward and Driving Risk Perception between Offender and Non- Offender Drivers: A Comparative Study. Irtiqa Imini Pishgiri Masdumiyat. 2021;9(3):212-20.fa_IR
dc.format.extent495
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/iipm.v9i3.34513
dc.subjectحساسیت به پاداشfa_IR
dc.subjectحساسیت به تنبیهfa_IR
dc.subjectادراک خطرِ رانندگیfa_IR
dc.subjectرانندگانfa_IR
dc.titleمقايسه حساسيت به تنبيه، حساسيت به پاداش و ادراک خطر در رانندگان متخلّف و غير متخلّفfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue3
dc.citation.spage220
dc.citation.epage212


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد