نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخالوئی, قاسمfa_IR
dc.contributor.authorآل یاسین, سید علیfa_IR
dc.contributor.authorحیدری, حسنfa_IR
dc.contributor.authorداوودی, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-14T08:32:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-05T08:32:04Z
dc.date.available1400-12-14T08:32:03Zfa_IR
dc.date.available2022-03-05T08:32:04Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2022-01-03en_US
dc.date.submitted1400-10-13fa_IR
dc.identifier.citationخالوئی, قاسم, آل یاسین, سید علی, حیدری, حسن, داوودی, حسین. (1400). مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد امید درمانی و رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر حمایت اجتماعی ادراک‌شده زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروز. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2021.19473fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.19473
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_19473.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/863323
dc.description.abstractمقدمه: مولتیپل اسکلروز یک بیماری مزمن عصب­شناختی است که بررسی روش‌های درمانی آن مورد توجه پژوهشگران حیطه‌های مختلف قرار گرفته است. لذا هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد امید درمانی و رویکرد شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر حمایت اجتماعی ادراک‌شده زنان مبتلا به بیماری ام­اس بود.روش کار:  پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه زنان دارای بیماری ام­اس و عضو انجمن ام­اس ایران بود که از این جامعه تعداد 36 نفر به روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت و همکاران (1988) بود. پس از آن گروه‌های آزمایش مداخلات شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و امید درمانی را دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط به کمک نرم‌افزار SPSSV19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: نتایج نشان داد در متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده بین سه گروه تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0>P). گروه‌های مداخله در متغیر حمایت اجتماعی تفاوت معنی‌داری با گروه گواه داشتند. همچنین بین دو گروه امید درمانی و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی در متغیر حمایت اجتماعی تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (05/0>P).نتیجه گیری: بنابراین می‌توان گفت روش‌های امید درمانی و شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر حمایت اجتماعی ادراک شده زنان دارای بیماری مولتیپل اسکلروز اثربخش می باشد.fa_IR
dc.format.extent1272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.19473
dc.subjectحمایت اجتماعی ادراک شدهfa_IR
dc.subjectشناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectامید درمانیfa_IR
dc.subjectمولتیپل اسکلروزfa_IR
dc.subjectزنانfa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر رویکرد امید درمانی و رویکرد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر حمایت اجتماعی ادراک‌شده زنان مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد آشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران (نویسنده مسئول)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume64
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid11111111111111111111111111


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد