مقایسه اثربخشی برنامه پیشگیری پنسیلوانیای کلاسیک و برنامه پیشگیری پنسیلوانیا براساس معیارهای ایرانی اسلامی بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم
(ندگان)پدیدآور
قدرتی, معصومهبرجعلی, محمدآقایی, حکیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: استفاده از برنامهها و مقایسه آنها با هم با توجه به موقعیتهای فرهنگی قومیدر بیشتر نقاط دنیا یکی از تحقیقات مد نظر دانشمندان میباشد. بنابراین؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسهای اثربخشی برنامه پیشگیری پنسیلوانیا به دو صورت کلاسیک و منطبق شده با معیارهای ایرانی اسلامی بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود.روش کار: بدین منظور از بین مادران دانش آموزان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم که در مرکز توان بخشی شاهرود دارای پرونده بودند و ابتلاء آنها به اختلال اوتیسم توسط یک روان پزشک شناسایی و ثبت شده بود 45 نفر داوطلب به صورت در دسترس انتخاب شده و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه مداخله و یک گروه کنترل جایگزین شدند، به گونهای که هر گروه 15 نفر را شامل شد. مداخلات در پنج جلسه هفتگی دو ساعته صورت گرفت و شرکت کنندگان قبل و بعد از آن به پرسشنامه روابط موضوعی بل پاسخ دادند. تحلیل دادهها با استفاده از روش آماری کووارانس چندمتغیره انجام شد.نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین اثربخشی این دو روش مداخله بر روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم تفاوت معنی داری وجود دارد.نتیجهگیری: به نظر میرسد که برنامه پیشگیری پنسیلوانیا بر اساس معیارهای ایرانی اسلامی مقیاسهای دلبستگی نا ایمن و بیکفایتی اجتماعی روابط موضوعی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم اثرگذار باشد.
کلید واژگان
برنامه پیشگیری پنسیلوانیامعیارهای ایرانی اسلامی
روابط موضوعی
مادران
اوتیسم
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2021-05-221400-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایراناستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران (نویسنده مسئول)
گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران




