نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعیدی عزیز کندی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorبازیار, محمدحسنfa_IR
dc.contributor.authorتاجی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسعداللهی, شروینfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T23:55:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T23:55:47Z
dc.date.available1400-12-10T23:55:46Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T23:55:47Z
dc.date.issued2021-11-01en_US
dc.date.issued1400-08-10fa_IR
dc.identifier.citationسعیدی عزیز کندی, علیرضا, بازیار, محمدحسن, تاجی, علی, سعداللهی, شروین. (1400). بررسی عددی پاسخ لرزه ای پی وزنی توربین های بادی فراساحلی درخاک ماسه ای اشباع. مهندسی عمران مدرس, 21(5), 71-86.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-47381-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/858203
dc.description.abstractتوربین­های بادی فراساحلی یکی از روش­هایی است که استفاده از منابع تجدیدپذیر مانند باد را به­منظور تولید انرژی میسر می­کند و در سال­های اخیر در حال توسعه است. فونداسیون آن­ها به­علت حضور این سازه در شرایط خاص آب و هوایی و مکانی یکی از مهم­ترین بخش­های این سیستم­ها است به­طوری که بخش قابل ملاحظه­ای از هزینه ساخت و اجرای یک توربین بادی را دربرمی­گیرد. فونداسیون این سازه­ها بر اساس عمق آب، فاصله از ساحل و غیره انتخاب می­شود که یکی از آن­ها پی وزنی است. این پی بر اساس وزن بالای خود پایداری سازه را در شرایط مختلف بارگذاری فراهم می­کند. یکی از معیارهای مهم در طراحی این فونداسیون­ها بررسی آن­ها در مناطق دریایی و لرزه‌خیز، تحت بارگذاری زلزله است. همچنین وقوع روانگرایی در خاک ماسه­ای نسبتاً سست ناشی از بارگذاری سریع زلزله باید ارزیابی شود. در تحقیق حاضر به مطالعه عددی پی­های وزنی توربین بادی فراساحلی به همراه سازه آن در خاک ماسه­ای به‌صورت سه‌بعدی با نرم­افزار Opensees پرداخته‌شده است. مطالعات پارامتریک به‌منظور بررسی ابعاد و عمق مدفون‌شدگی پی روی پاسخ خاک در فاصله نزدیک و دور از پی وزنی و همچنین بر روی عملکرد پی وزنی و سازه (نشست و دوران پی، جابجایی افقی سازه) انجام‌شده است. نتایج نشان می­دهد که افزایش ابعاد پی باعث کاهش نشست و دوران پی شده اما حداکثر مقدار ru (نسبت فشار آب حفره­ای اضافی به تنش موثر اولیه) در خاک افزایش‌یافته است و شتاب تغییری نمی­کند. افزایش عمق مدفون­شدگی پی باعث کاهش نشست و دوران آن شد.fa_IR
dc.format.extent1859
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectتوربین‌بادی فراساحلیfa_IR
dc.subjectپی وزنیfa_IR
dc.subjectروانگراییfa_IR
dc.subjectبارگذاری زلزلهfa_IR
dc.subjectمدلسازی عددیfa_IR
dc.titleبررسی عددی پاسخ لرزه ای پی وزنی توربین های بادی فراساحلی درخاک ماسه ای اشباعfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentفارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentفارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue5
dc.citation.spage71
dc.citation.epage86


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد