نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدرانلو, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorخاقانی زاده, مرتضیfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T23:50:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T23:50:24Z
dc.date.available1400-12-10T23:50:24Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T23:50:24Z
dc.date.issued2021-11-01en_US
dc.date.issued1400-08-10fa_IR
dc.identifier.citationحیدرانلو, اسماعیل, خاقانی زاده, مرتضی. (1400). دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه منتخب نظامی شهر تهران درباره شاخصه‌های اخلاق دانشجویی: تحلیل محتوا. مجله طب نظامی, 23(8), 637-646. doi: 10.30491/JMM.23.8.637fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.23.8.637
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2821-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857997
dc.description.abstractزمینه و هدف: امام خمینی (قدس سره) می‌فرمایند، هر قدمی که دانشجو برای کسب علم بر ­­می­دارد، می­‌بایست قدمی هم برای کسب مکارم اخلاقی بر دارد. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم اخلاق دانشجویی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی بود. اخلاق دانشجویی یکی از مهمترین ابعاد حرف‌ه­ای در حوزه علوم پزشکی می­‌باشد. یافته­‌های مطالعات مرتبط نشان می‌­دهد با وجود اهمیت این موضوع، در تعریف و تبیین ابعاد این مفهوم مشکلات زیادی وجود دارد. این مطالعه به منظور تبیین شاخص­‌های اخلاق دانشجویی مبتنی بر تجارب دانشجویان علوم پزشکی انجام شده است. روش‌ها: در این مطالعه­ کیفی با 43 نفر از دانشجویان 4 دانشکده (پزشکی، پرستاری، داروسازی و بهداشت) دانشگاه علوم پزشکی منتخب نظامی مصاحبه نیمه‌ساختار به عمل آمد. نمونه‌­گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع در پژوهش انجام شد. مصاحبه‌­های انفرادی نیمه‌ساختار تا رسیدن به اشباع داده‌­ها استفاده شد. سوالات کاوشی برای عمیق‌­تر شدن مصاحبه­‌ها و استخراج تجربیات استفاده شد. مصاحبه‌­ها خط به خط دست‌نویس و مطابق رویکرد تحلیل محتوای کیفی جهت­‌دار آنالیز شدند. رضایت‌نامه­ شفاهی برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید. یافته‌ها: تعهد دانشجویی، مهارت حرفه‌­ای و آرمانگرایی انقلابی، مضمون اصلی استخراج شده در این پژوهش بود. شرکت­‌کنندگان مفهوم اخلاق دانشجویی را داشتن رفتار­های انقلابی و جامعه­‌پسند در محیط دانشگاه اعلام کردند و رفتار ناپسند از دید جامعه منافات با اخلاق دانشجویی بود. مشارکت‌­کنندگان محیط دانشگاه را جامعه‌­ای توصیف کردند که می­‌بایست رفتارهای محترمانه از دانشجویان در آن محیط سر­بزند، چون تأثیر رفتار اساتید و دانشجویان در شکل­‌گیری شخصیت دانشجویان خیلی مؤثر است. نتیجه‌گیری: یافته‌­های این پژوهش می­‌تواند در توسعه و ارتقای برنامه­‌های آموزش علوم پزشکی و آموزش­‌های مداوم مورد استفاده قرار گیرد. توجه به این شاخص­‌ها در توسعه اخلاق دانشجویی می‌تواند سبب درک صحیح از وظایف دانشجو در راستای ارائه درمان و مراقبت­‌های با کیفیت بهتر شده، از خطاها و اشتباهات پیشگیری کرده و در تأمین حقوق دانشجو، استاد و مددجویان مؤثر باشد.fa_IR
dc.format.extent620
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.23.8.637
dc.subjectاخلاق دانشجوییfa_IR
dc.subjectدانشجویان علوم پزشکیfa_IR
dc.subjectتحلیل محتوا.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleدیدگاه دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه منتخب نظامی شهر تهران درباره شاخصه‌های اخلاق دانشجویی: تحلیل محتواfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات تروما، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue8
dc.citation.spage637
dc.citation.epage646


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد