| dc.contributor.author | شهبازی, فریده | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدی, رضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | چرامی, مریم | fa_IR |
| dc.contributor.author | غضنفری, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-10T23:49:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-01T23:49:01Z | |
| dc.date.available | 1400-12-10T23:49:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-01T23:49:01Z | |
| dc.date.issued | 2021-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-08-22 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-05-31 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شهبازی, فریده, احمدی, رضا, چرامی, مریم, غضنفری, احمد. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2021.18553 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.18553 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_18553.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857905 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: مشکلات رفتاری همچون خودکنترلی پایین سبب بروز آسیبهای ارتباطی و روانشناختی در کودکان میشود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین انجام گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای خودکنترلی پایین شهر اصفهان در سال تحصیلی 400-1399 بود. در این پژوهش تعداد 40 کودک با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 کودک). گروه آزمایش مداخله مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور (بوردیک، 1396) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 3 کودک و در گروه گواه گواه نیز 2 کودک ریزش داشتند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی کودکان، رابطه والد- کودک و مهارت اجتماعی بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر تعامل والد- کودک (57/0) و رفتارهای اجتماعی (50/0) کودکان دارای خودکنترلی پایین تأثیر معنادار دارد (001/0p<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور با بهرهگیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین مورد استفاده گیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.18553 | |
| dc.subject | تعامل والد- کودک | fa_IR |
| dc.subject | خودکنترلی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای اجتماعی و مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش مهارتهای ذهنآگاهی کودکمحور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 64 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0001-5274-2324 | |