نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهبازی, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorچرامی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorغضنفری, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T23:49:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T23:49:01Z
dc.date.available1400-12-10T23:49:01Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T23:49:01Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2021-08-22en_US
dc.date.submitted1400-05-31fa_IR
dc.identifier.citationشهبازی, فریده, احمدی, رضا, چرامی, مریم, غضنفری, احمد. (1400). اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2021.18553fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.18553
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_18553.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857905
dc.description.abstractمقدمه و هدف: مشکلات رفتاری همچون خودکنترلی پایین سبب بروز آسیب‌های ارتباطی و روان‌شناختی در کودکان می‌شود. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر ‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان دارای خودکنترلی پایین شهر اصفهان در سال تحصیلی 400-1399 بود. در این پژوهش تعداد 40 کودک با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 کودک). گروه آزمایش مداخله مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور (بوردیک، 1396) را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه‌ای دریافت نمودند. در این بین در گروه آزمایش 3 کودک و در گروه گواه گواه نیز 2 کودک ریزش داشتند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودکنترلی کودکان، رابطه والد- کودک و مهارت اجتماعی بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تعامل والد- کودک (57/0) و رفتارهای اجتماعی (50/0) کودکان دارای خودکنترلی پایین تأثیر معنادار دارد (001/0p<). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار، هیجانات و رفتار آگاهانه و بودن در زمان حال می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایین مورد استفاده گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2021.18553
dc.subjectتعامل والد- کودکfa_IR
dc.subjectخودکنترلیfa_IR
dc.subjectرفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محورfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش مهارت‌های ذهن‌آگاهی کودک‌محور بر تعامل والد- کودک و رفتارهای اجتماعی کودکان دارای خودکنترلی پایینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روان‌شناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران.fa_IR
dc.citation.volume64
dc.citation.issue2
nlai.contributor.orcid0000-0001-5274-2324


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد