نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفاری بیدهندی, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorاسدزاده, حسنfa_IR
dc.contributor.authorفرخی, نورعلیfa_IR
dc.contributor.authorدرتاج, فریبرزfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T23:48:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T23:48:58Z
dc.date.available1400-12-10T23:48:58Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T23:48:58Z
dc.date.issued2021-05-22en_US
dc.date.issued1400-03-01fa_IR
dc.date.submitted2021-07-07en_US
dc.date.submitted1400-04-16fa_IR
dc.identifier.citationصفاری بیدهندی, سمیه, اسدزاده, حسن, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1400). اثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسه‌هراسی دانش‌آموزان دوره متوسطه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2020.18393fa_IR
dc.identifier.issn1735-4013
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.18393
dc.identifier.urihttps://mjms.mums.ac.ir/article_18393.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857893
dc.description.abstractمقدمه و هدف: دانش‌آموزان سرمایه‌های اصلی هر جامعه‌ای به شمار می‌روند که قادرند با عملکرد تحصیلی موفق، زمینه را برای پیشرفت جوامع مهیا سازند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسه‌هراسی دانش‌آموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه­ آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 دانش‌آموز). گروه آزمایش مداخله آموزش خودمهربانی (جرمر، 2009) را طی یک ماه در 7 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. پرسشنامه‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مدرسه‌هراسی بود. داده‌های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش خودمهربانی بر مدرسه‌هراسی دانش­آموزان دوره متوسطه تأثیر معنادار دارد (p <0/001). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش مدرسه‌هراسی (48/0) دانش­آموزان دوره متوسطه شود. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش خودمهربانی با بهره‌گیری از فنونی همانند آشنایی با مفهوم ذهن‌آگاهی، پذیرش هیجانات، رویارویی با هیجانات، مهارت مسئولیت­پذیری فردی و خودآگاهی می‌تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش مدرسه‌هراسی دانش­آموزان دوره متوسطه مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدfa_IR
dc.relation.ispartofmedical journal of mashhad university of medical sciencesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.18393
dc.subjectآموزش خودمهربانیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectمدرسه‌هراسیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسه‌هراسی دانش‌آموزان دوره متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد تمام گروه روان‌شناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume64
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد