| dc.contributor.author | صفاری بیدهندی, سمیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدزاده, حسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرخی, نورعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | درتاج, فریبرز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-10T23:48:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-01T23:48:58Z | |
| dc.date.available | 1400-12-10T23:48:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-01T23:48:58Z | |
| dc.date.issued | 2021-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-07-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-04-16 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صفاری بیدهندی, سمیه, اسدزاده, حسن, فرخی, نورعلی, درتاج, فریبرز. (1400). اثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسههراسی دانشآموزان دوره متوسطه. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 64(2)doi: 10.22038/mjms.2020.18393 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-4013 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.18393 | |
| dc.identifier.uri | https://mjms.mums.ac.ir/article_18393.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857893 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: دانشآموزان سرمایههای اصلی هر جامعهای به شمار میروند که قادرند با عملکرد تحصیلی موفق، زمینه را برای پیشرفت جوامع مهیا سازند. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسههراسی دانشآموزان دوره متوسطه انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود. در این پژوهش تعداد 40 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 20 دانشآموز). گروه آزمایش مداخله آموزش خودمهربانی (جرمر، 2009) را طی یک ماه در 7 جلسه 60 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مدرسههراسی بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش خودمهربانی بر مدرسههراسی دانشآموزان دوره متوسطه تأثیر معنادار دارد (p <0/001). بدین صورت که این مداخله توانسته منجر به کاهش مدرسههراسی (48/0) دانشآموزان دوره متوسطه شود. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش خودمهربانی با بهرهگیری از فنونی همانند آشنایی با مفهوم ذهنآگاهی، پذیرش هیجانات، رویارویی با هیجانات، مهارت مسئولیتپذیری فردی و خودآگاهی میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش مدرسههراسی دانشآموزان دوره متوسطه مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | medical journal of mashhad university of medical sciences | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2020.18393 | |
| dc.subject | آموزش خودمهربانی | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | مدرسههراسی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش خودمهربانی بر مدرسههراسی دانشآموزان دوره متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد تمام گروه روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 64 | |
| dc.citation.issue | 2 | |