• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 22, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و ساخت سیستم تعلیق ثانویه مگنتورئولوژیک برای کاهش ارتعاشات و شوک های وارده بر محموله های حساس خودرو های باری

    (ندگان)پدیدآور
    صمدانی اقدم, سیدصمدجهانی, کمالشبگرد, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.117 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این مقاله، توسعه یک سیستم تعلیق ثانویه نیمه فعال مجهز به دمپرهای مگنتورئولوژیکال، جهت کاهش دامنه ارتعاشات و شوک­های وارده به محموله­های حساس در قسمت بار خودروهای باری جاده­ای می­باشد. دراین راستا، ابتدا یک دمپر مگنتورئولوژیکال‌ دوسر میله، جهت استفاده در سیستم تعلیق ثانویه کامیونت مدل­سازی، طراحی و ساخته شد. در ادامه، با ساخت سه دمپر مشابه با دمپر تست شده، نسبت به ساخت پالت دارای سیستم تعلیق ثانویه متشکل از چهار دمپر مگنتورئولوژیکال جهت نصب بر قسمت بار یک وانت اقدام شد. سپس رفتار سیستم مذکور از طریق آزمایش آن با حرکت خودرو روی پروفیل سرعت­گیر مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام تست­های دینامیکی مربوط به تحریک هارمونیک بر روی دمپر، نتایج بدست آمده از عملکرد آن نشان داد که بیشینه نیروی میرایی دمپر در شدت جریان الکتریکی 2 آمپر، نسبت به حالت (0) آمپر، بطور میانگین 62/11 برابر، افزایش داشته است. همچنین با استفاده از نتایج نیروی حاصل از مدل اسپنسر در پیش­بینی رفتار دینامیکی دمپر با خطای نسبی میانگین 49%/1 نسبت به نیروی حاصل از تست تجربی و تلفیق آن با مدل دوبعدی نصف خودروی باری، عملکرد مجموعه در عبور از پروفیل سرعت­گیر شبیه­سازی شده و پاسخ­های دینامیکی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با افزایش شدت جریان الکتریکی دمپرها از 0 تا 2 آمپر، بیشینه شتاب عمودی وارده به مرکز جرم محموله حساس هنگام عبور از دست­انداز، در شبیه­سازی نسبت به حالت بدون سیستم تعلیق ثانویه، 43.6% و در تست­های تجربی، 32.4% کاهش یافته است.
    کلید واژگان
    میراکننده مگنتورئولوژیکال
    سیال MR
    محموله حساس
    سیستم تعلیق ثانویه
    کاهش دامنه ارتعاشات و شوک

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-12-01
    1400-09-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-51246-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/857839

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب