طراحی و ساخت سیستم تعلیق ثانویه مگنتورئولوژیک برای کاهش ارتعاشات و شوک های وارده بر محموله های حساس خودرو های باری
(ندگان)پدیدآور
صمدانی اقدم, سیدصمدجهانی, کمالشبگرد, محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله، توسعه یک سیستم تعلیق ثانویه نیمه فعال مجهز به دمپرهای مگنتورئولوژیکال، جهت کاهش دامنه ارتعاشات و شوکهای وارده به محمولههای حساس در قسمت بار خودروهای باری جادهای میباشد. دراین راستا، ابتدا یک دمپر مگنتورئولوژیکال دوسر میله، جهت استفاده در سیستم تعلیق ثانویه کامیونت مدلسازی، طراحی و ساخته شد. در ادامه، با ساخت سه دمپر مشابه با دمپر تست شده، نسبت به ساخت پالت دارای سیستم تعلیق ثانویه متشکل از چهار دمپر مگنتورئولوژیکال جهت نصب بر قسمت بار یک وانت اقدام شد. سپس رفتار سیستم مذکور از طریق آزمایش آن با حرکت خودرو روی پروفیل سرعتگیر مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام تستهای دینامیکی مربوط به تحریک هارمونیک بر روی دمپر، نتایج بدست آمده از عملکرد آن نشان داد که بیشینه نیروی میرایی دمپر در شدت جریان الکتریکی 2 آمپر، نسبت به حالت (0) آمپر، بطور میانگین 62/11 برابر، افزایش داشته است. همچنین با استفاده از نتایج نیروی حاصل از مدل اسپنسر در پیشبینی رفتار دینامیکی دمپر با خطای نسبی میانگین 49%/1 نسبت به نیروی حاصل از تست تجربی و تلفیق آن با مدل دوبعدی نصف خودروی باری، عملکرد مجموعه در عبور از پروفیل سرعتگیر شبیهسازی شده و پاسخهای دینامیکی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که با افزایش شدت جریان الکتریکی دمپرها از 0 تا 2 آمپر، بیشینه شتاب عمودی وارده به مرکز جرم محموله حساس هنگام عبور از دستانداز، در شبیهسازی نسبت به حالت بدون سیستم تعلیق ثانویه، 43.6% و در تستهای تجربی، 32.4% کاهش یافته است.
کلید واژگان
میراکننده مگنتورئولوژیکالسیال MR
محموله حساس
سیستم تعلیق ثانویه
کاهش دامنه ارتعاشات و شوک
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-12-011400-09-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانگروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه مهندسی ساخت و تولید، دانشکده فنی مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
شاپا
1027-59402476-6909




