نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجیحانی, نیلوفرfa_IR
dc.contributor.authorاکبرزاده, بهارهfa_IR
dc.contributor.authorحسن مرادی, نرگسfa_IR
dc.contributor.authorصاحب الزمانی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T21:55:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T21:55:31Z
dc.date.available1400-12-10T21:55:30Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T21:55:31Z
dc.date.issued2021-12-01en_US
dc.date.issued1400-09-10fa_IR
dc.identifier.citationجیحانی, نیلوفر, اکبرزاده, بهاره, حسن مرادی, نرگس, صاحب الزمانی, محمد. (1400). بـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. فصلنامه علوم پزشکی, 31(4), 442-449. doi: 10.52547/iau.31.4.442fa_IR
dc.identifier.issn1023-5922
dc.identifier.issn2008-3386
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.52547/iau.31.4.442
dc.identifier.urihttp://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1818-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/847622
dc.description.abstractسابقه و هدف: یکی از احساسات درک شده توسط دانشجویان که نقش مهمی در عملکردها و کسب موفقیت­های تحصیلی آنها دارد، تنش است که معمولأ مورد غفلت قرار می­گیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه عوامل تنش­زا در دانشجویان علوم­پزشکی و غیر پزشکی انجام شد. روش بررسی: در پژوهشی توصیفی مقایسه­ای، 380 نفر از دانشجویان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و عوامل تنش­زا بود. تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار  SPSS/16 و  آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام  شد.  یافته­ها: در میان دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از نظر مشکلات مربوط به "امور تحصیلی"، "مشکلات هیجانی و عاطفی"، "مشکلات شغلی، رفاهی و مالی"، "مسائل زناشویی، ازدواج و انتخاب همسر"، "مشکلات اجتماعی" و "مشکلات خانوادگی" تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0p<)، اما بین مشکلات مربوط به "داغدیدگی"، "حوادث غیر مترقبه از قبیل بلایای طبیعی و سوانح مختلف" و "خصوصیات و عادات رفتاری و مسائل بهداشتی و درمانی" تفاوت آماری معنی­داری وجود نداشت (05/0p>). نتیجه­گیری: نتایج پژوهش حاضر می­تواند با کمک به مدیران در تدوین چارچوب­های آموزشی جهت بهبود و ایجاد محیط آموزشی مناسب، شناخت و ارتقاء روشهای سازگاری در دانشجویان و ارائه آموزشهای مؤثر به والدین، در کاهش عوامل تنش­زا در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent343
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علوم پزشکیfa_IR
dc.relation.ispartofMEDICAL SCIENCES JOURNALen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.52547/iau.31.4.442
dc.subjectتنشfa_IR
dc.subjectتنش آموزشیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectمشکلات تحصیلیfa_IR
dc.subjectمشکلات هیجانی و عاطفیfa_IR
dc.subjectمشکلات اجتماعیfa_IR
dc.subjectمدیریت آموزشیfa_IR
dc.titleبـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتحليلي/مقطعي/توصيفيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue4
dc.citation.spage442
dc.citation.epage449


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد