| dc.contributor.author | جیحانی, نیلوفر | fa_IR |
| dc.contributor.author | اکبرزاده, بهاره | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسن مرادی, نرگس | fa_IR |
| dc.contributor.author | صاحب الزمانی, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-12-10T21:55:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2022-03-01T21:55:31Z | |
| dc.date.available | 1400-12-10T21:55:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2022-03-01T21:55:31Z | |
| dc.date.issued | 2021-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1400-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | جیحانی, نیلوفر, اکبرزاده, بهاره, حسن مرادی, نرگس, صاحب الزمانی, محمد. (1400). بـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران. فصلنامه علوم پزشکی, 31(4), 442-449. doi: 10.52547/iau.31.4.442 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1023-5922 | |
| dc.identifier.issn | 2008-3386 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.52547/iau.31.4.442 | |
| dc.identifier.uri | http://tmuj.iautmu.ac.ir/article-1-1818-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/847622 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: یکی از احساسات درک شده توسط دانشجویان که نقش مهمی در عملکردها و کسب موفقیتهای تحصیلی آنها دارد، تنش است که معمولأ مورد غفلت قرار میگیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مقایسه عوامل تنشزا در دانشجویان علومپزشکی و غیر پزشکی انجام شد.
روش بررسی: در پژوهشی توصیفی مقایسهای، 380 نفر از دانشجویان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 99-98 انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات فردی و عوامل تنشزا بود. تحلیل داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS/16 و آمار توصیفی و آزمون تی مستقل در سطح معنی داری کمتر از 05/0 انجام شد.
یافتهها: در میان دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، از نظر مشکلات مربوط به "امور تحصیلی"، "مشکلات هیجانی و عاطفی"، "مشکلات شغلی، رفاهی و مالی"، "مسائل زناشویی، ازدواج و انتخاب همسر"، "مشکلات اجتماعی" و "مشکلات خانوادگی" تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (05/0p<)، اما بین مشکلات مربوط به "داغدیدگی"، "حوادث غیر مترقبه از قبیل بلایای طبیعی و سوانح مختلف" و "خصوصیات و عادات رفتاری و مسائل بهداشتی و درمانی" تفاوت آماری معنیداری وجود نداشت (05/0p>).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند با کمک به مدیران در تدوین چارچوبهای آموزشی جهت بهبود و ایجاد محیط آموزشی مناسب، شناخت و ارتقاء روشهای سازگاری در دانشجویان و ارائه آموزشهای مؤثر به والدین، در کاهش عوامل تنشزا در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 343 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | MEDICAL SCIENCES JOURNAL | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.52547/iau.31.4.442 | |
| dc.subject | تنش | fa_IR |
| dc.subject | تنش آموزشی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات هیجانی و عاطفی | fa_IR |
| dc.subject | مشکلات اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | مدیریت آموزشی | fa_IR |
| dc.title | بـررسی مـقایسه ای عـوامل تنـش زا در دانـشجویـان علوم پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تحليلي/مقطعي/توصيفي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده بهداشت، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 442 | |
| dc.citation.epage | 449 | |