نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسکندرنژاد, مهتاfa_IR
dc.contributor.authorوکیلی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorعلیزاده, رقیهfa_IR
dc.date.accessioned1400-12-10T20:00:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2022-03-01T20:00:26Z
dc.date.available1400-12-10T20:00:26Zfa_IR
dc.date.available2022-03-01T20:00:26Z
dc.date.issued2022-02-20en_US
dc.date.issued1400-12-01fa_IR
dc.date.submitted2019-04-03en_US
dc.date.submitted1398-01-14fa_IR
dc.identifier.citationاسکندرنژاد, مهتا, وکیلی, جواد, علیزاده, رقیه. (1400). پیش بینی اضطراب اجتماعی و آمادگی روانی بدمینتون بازان ماهر به‌وسیلۀ آمادگی جسمانی. جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی, 6(16), 241-260.fa_IR
dc.identifier.issn2645-5641
dc.identifier.urihttps://sls.tabrizu.ac.ir/article_11505.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/844081
dc.description.abstractبا توجه به ماهیت تناوبی و فعالیت ­های پر شدت و سریع بدمینتون علاوه بر توجه به مهارت­ های تکنیکی و تاکتیکی باید نسبت به مهارت­ های روانی که نقش قابل‌ملاحظه‌ای در بدمینتون دارد توجه شود. هدف: پژوهش حاضر سعی دارد نقش پیش ­بینی کنندگی ویژگی های آمادگی جسمانی بر اضطراب اجتماعی و آمادگی روانی بدمینتون بازان ماهر را مورد بررسی قرار دهد. روش ­شناسی: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. شرکت‌کنندگان پژوهش حاضر به دلیل محدودیت ­های موجود (کم بودن ورزشکاران ماهر)، 20 ورزشکار زن و مرد استان آذربایجان شرقی (عضو تیم ملی و شرکت‌کنندگان لیگ کشوری) با محدوده سنی 15 تا 20 سال انتخاب شدند و از آزمون رست و پرش سارجنت جهت اندازه‌گیری توان بی‌هوازی، تعادل باس جهت اندازه‌گیری تعادل پویا، پرسش‌نامه آمادگی روانی (جهت سنجش آمادگی روانی) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند جهت تحلیل اضطراب اجتماعی استفاده شده است. جهت تحلیل داده ­ها از روش آماری همبستگی پییرسون و رگرسیون به روش اینتر استفاده شده است. یافته ­ها:پس از بررسی داده­ ها نتایج نشان داد که بین آمادگی روانی و متغیرهای آمادگی جسمانی همبستگی خوبی برقرار بود و با توجه به بالا بودن مقادیر بتا و تی و پایین بودن سطح معنی ­داری آمادگی جسمانی نقش پیش­بینی کنندگی بالایی در آمادگی روانی دارد، اما بین فاکتورهای آمادگی جسمانی و اضطراب اجتماعی ارتباط ضعیف و غیر معنی ­داری وجود دارد: اضطراب اجتماعی و پرش سارجنت (081/0=p)، اضطراب و تعادل باس (095/0=p)، اضطراب اجتماعی و رست (762/0=p). نتیجه ­گیری: با توجه به مقادیر به دست آمده می­ توان نتیجه گرفت آمادگی جسمانی تأثیر بسیاری بر حالت های روانی ورزشکاران دارد و این ویژگی ها را تحت تأثیر خود قرار می­ دهد و هر چه آمادگی جسمانی ورزشکاران بالا باشد از نظر روانی دارای آمادگی بالایی می ­باشند، درنتیجه مواردی مانند اعتمادبه‌نفس، تمرکز، تصویرسازی ذهنی و بسیاری از موارد دیگر که زیرمجموعه آمادگی روانی است تحت تأثیر قرار می­ گیرد و باعث تقویت این متغیرها در ورزشکاران حرفه ­ای می ­گردد، همچنین ورزشکاران حرفه­ای به دلیل حضور طولانی‌مدت در میادین ورزشی و تجربیات بالا درزمینۀ موقعیت­ های اجتماعی از اضطراب اجتماعی پایینی برخوردار هستند و فاکتورهای آمادگی جسمانی نقش پیش ­بینی کنندگی بر اضطراب اجتماعی ورزشکاران حرفه ­ای ندارند.چکیده بلند:مقدمه­­با توجه به ماهیت تناوبی و فعالیت­ های پر شدت و سریع بدمینتون علاوه بر توجه به مهارت­ های تکنیکی و تاکتیکی باید نسبت به مهارت­ های روانی و ذهنی که نقش قابل ملاحظه ­ای در بازی بدمینتون دارد، توجه شود (متشرعی و همکاران، 1397). با توجه به نقشی که جنبه‌های روانی در اعمال و رفتار بشر دارند، اهمیت دادن به مباحث روان‌شناسی ارزش و اعتبار ویژه‌ای دارد (علیزاده و همکاران، 1394). با توجه به ماهیت رقابتی ورزش‌های حرفه ­ای ویژگی‌ها روانی تأثیر بسیار زیادی روی آمادگی جسمانی و موفقیت ورزشکاران ماهر دارد. به دنبال افزایش آمادگی بدنی و جسمانی ورزشکاران اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد و این موضوع باعث غلبه ورزشکار به حالت‌های هیجانی همچون اضطراب و استرس می­شود (خسروی مرادی، 1394).با توجه به وجود ارتباط عمیق بین آمادگی جسمانی و آمادگی روانی و ارتباط آن با عملکرد ورزشکاران در مسابقات مختلف تحقیق حاضر با تحلیل نقش پیش‌بینی‌کنند­گی ویژگی‌های آمادگی جسمانی بر آمادگی روانی و اضطراب در رشته ورزشی بدمینتون پرداخته است. با توجه به اینکه در هیچ نوع تحقیقی به شکل همزمان به بررسی اضطراب اجتماعی و آمادگی روانی و ارتباط این دو با آمادگی جسمانی پرداخته نشده است تحقیق حاضر سعی در پاسخ به این سؤالات را دارد که آیا آمادگی جسمانی توانایی پیش بینی آمادگی روانی و اضطراب اجتماعی را دارد؟ روش پژوهشروش پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی می ­باشد. شرکت‌کنندگان پژوهش حاضر به دلیل محدودیت­ های موجود (کم بودن ورزشکاران ماهر) 20 ورزشکار زن و مرد ماهر استان آذربایجان‌شرقی (عضو تیم ملی و شرکت‌کنند­گان لیگ کشوری) با محدوده سنی 15 تا 20 سال می­باشد که از تست رست و پرش سارجنت جهت اندازه‌گیری توان بی‌هوازی، پرسشنامه آمادگی روانی (جهت سنجش آمادگی روانی) و پرسشنامه اضطراب اجتماع واتسون و فرند توسط ورزشکاران تکمیل گردید. جهت بررسی داده ­ها از روش آماری همبستگی پییرسون و رگرسیون به روش اینتر استفاده شده است. یافته‌های پژوهشپس از بررسی داده‌ها نتایج نشان داد که بین آمادگی روانی و متغیرهای آمادگی جسمانی همبستگی خوبی برقرار بود و با توجه به بالا بودن مقادیر بتا و تی و پایین بودن سطح معنی‌داری آمادگی جسمانی نقش پیش­بینی‌کنندگی بالایی در آمادگی روانی دارد، اما بین فاکتورهای آمادگی جسمانی و اضطراب اجتماعی ارتباط ضعیف و غیر معنی­داری وجود دارد: اضطراب اجتماعی و پرش سارجنت (081/0=p)، اضطراب و تعادل باس (095/0=p)، اضطراب اجتماعی و رست (762/0=p). بحث و نتیجه‌گیریبا توجه به مقادیر به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت آمادگی جسمانی تأثیر بسیاری بر حالت‌های روانی ورزشکاران دارد و این ویژگی‌ها را تحت تأثیر خود قرار می دهد و هر چه آمادگی جسمانی ورزشکاران بالا باشد از نظر روانی دارای آمادگی بالایی می ­باشند، در نتیجه مواردی مانند اعتماد ­به نفس، تمرکز، تصویرسازی ذهنی و بسیاری از موارد دیگر که زیرمجموعه آمادگی روانی است تحت تأثیر قرار می گیرد و باعث تقویت این متغیرها در ورزشکاران حرفه ای می ­گردد، همچنین ورزشکاران حرفه ای به دلیل حضور طولانی مدت در میادین ورزشی و تجربیات بالا در زمینة موقعیت ­های اجتماعی از اضطراب اجتماعی پایینی برخوردار هستند و فاکتورهای آمادگی جسمانی نقش پیش ­بینی کنندگی بر اضطراب اجتماعی ورزشکاران حرفه ­ای ندارند.fa_IR
dc.format.extent358
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریزfa_IR
dc.relation.ispartofجامعه شناسی و مدیریت سبک زندگیfa_IR
dc.relation.ispartofSociology of Life Styleen_US
dc.subjectویژگی‌های روانی-حرکتیfa_IR
dc.subjectآمادگی جسمانیfa_IR
dc.subjectبدمینتون بازان ماهرfa_IR
dc.subjectخستگیfa_IR
dc.titleپیش بینی اضطراب اجتماعی و آمادگی روانی بدمینتون بازان ماهر به‌وسیلۀ آمادگی جسمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه رفتار حرکتی،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار ، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue16
dc.citation.spage241
dc.citation.epage260
nlai.contributor.orcid0000000221360465


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد