| dc.contributor.author | حق بین, مریم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-03-19T18:46:52Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-06-09T18:46:53Z | |
| dc.date.available | 1400-03-19T18:46:52Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-06-09T18:46:53Z | |
| dc.date.issued | 2017-10-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-03-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1393-12-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حق بین, مریم. (1396). ظرفیت باربری پیها در موقعیتهای مختلف نسبت به زمین شیبدار. مهندسی عمران فردوسی, 29(2), 1-12. doi: 10.22067/civil.v29i2.45069 | fa_IR |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v29i2.45069 | |
| dc.identifier.uri | https://civil-ferdowsi.um.ac.ir/article_30419.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/815862 | |
| dc.description.abstract | هدف از طراحی پی انتقال بار سازه به خاک زیرین بدون ایجاد گسیختگی برشی و نشست اضافی در خاک میباشد. بنابراین انتخاب ظرفیت باربری مناسب نکتۀ مهمی است که در هر پروژه باید بررسی شود. در شرایط خاص پیها در موقعیتهای مختلف نسبت به زمین شیبدار (روی شیب، بالای شیب، پایین شیب) قرار میگیرند و موقعیت شیب زمین بر ظرفیت باربری پی تأثیر میگذارد. درواقع شیب زمین بر سطح گسیختگی ایجادشده در خاک زیر پی تأثیر قابل توجه میگذارد و در نتیجه توجه به موقعیت پی نسبت به زمین شیبدار برای تعیین ظرفیت باربری دقیق پی ضروری است. در مقالۀ حاضر، روش تحلیلی دیوار حائل مجازی براساس پایداری خاک زیر پی ارائه شدهاست. همچنین، تأثیر موقعیتهای مختلف پی نسبت به شیب زمین، فاصلۀ پی نسبت به زمین شیبدار و عمق و عرض پی بر ظرفیت باربری پی بررسی شدهاست. نتایج نشان میدهد که در شرایط مختلف پی، بهترتیب ظرفیت باربری پی واقع بر زمین هموار و بالای شیب و پایین شیب و واقع بر شیب بزرگتر میباشد. از قابلیتهای رابطۀ ارائهشده تعیین تأثیر زاویۀ شیب و مسلحکنندۀ زمین شیبدار بر ظرفیت باربری میباشد. ازجمله نتایج تحقیق این است که فاصلۀ مؤثر پی از شیب که بیشتر از آن تأثیر شیب بر ظرفیت باربری از بین میرود، 5/4 برابر عرض پی است. در نهایت، نتایج بهدستآمده با نتایج تحلیلی، آزمایشگاهی و عددی ارائهشده توسط دیگر محققان مقایسه شد و همخوانی قابل قبولی را نشان داد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 838 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران فردوسی | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22067/civil.v29i2.45069 | |
| dc.subject | ظرفیت باربری پی، زمین شیبدار | fa_IR |
| dc.subject | ضریب لرزهای | fa_IR |
| dc.subject | فاصلۀ پی | fa_IR |
| dc.subject | عمق و عرض پی | fa_IR |
| dc.title | ظرفیت باربری پیها در موقعیتهای مختلف نسبت به زمین شیبدار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه ازاد واحد اسلامشهر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |